Gå till innehåll

Skumning och skummare - Publicerad undersökning


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag satt och läste artiklarna i den nättidning som aquario hade vänligheten att tipsa om - Manhattan Reefs. I en av artiklarna (länk till artikeln) redovisas kort resultaten från en liten undersökning av skumning och skummare av Ken Feldman, som är organic chemist från Penn State University. Resultaten från hans experimentella tester, är följande (sammanfattat):

1. Dissolved Organic Carbon (DOC)

  • Dissolved organic carbon (DOC) affected coral health more than many other compounds in our tanks, including phosphates and ammonia.
  • DOC tends to spike directly after feeding and about four hours after the lights come on.
  • DOC is produced mainly by corals, and it can be removed from reef tanks with granular activated carbon (GAC).
  • In another experimental study, he showed that tanks without skimmers that ran GAC had lower levels of TOC than tanks that ran skimmers without GAC

...kan det vara så att aktivt kol är kraftigt underskattat som filtreringsmedium för att få bort komplexa organiska ämnen, och att vi snöar in oss alltför mycket på vår kärlek till monsterskummare?

2. Skimmer performance and efficiency.

  • Feldman did a study of four different skimmers based on different skimming technologies and found that there was very little difference between them and none of them removed more than 30% of the dissolved organic carbon in his reef system.
  • Feldman also showed that the color of skimmate is immaterial – it is the dry weight of the matter that is removed from the system that is of interest.
  • His bottom line on skimmers was that the smaller the bubbles, the farther those bubbles have to travel to get to the skimmer cup, and the more water that can be held in the skimmer, the better the skimmer will skim regardless of its brand.

...den senaste poängen ligger väl i linje med vad som anses som gängse "sanning" hos oss också?

Det finns väldigt många "sanningar" i hobbyn, så det är alltid kul när någon gör vetenskapliga experimentella tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...kan det vara så att aktivt kol är kraftigt underskattat som filtreringsmedium för att få bort komplexa organiska ämnen, och att vi snöar in oss alltför mycket på vår kärlek till monsterskummare?

Man rekomenderar väl aktivt kol inom "zeo-metoderna" också. Jag har länge haft en plan att fixa ett phosfatfilter, där jag tänkte köra en mix med aktivt kol och phosfatmedia typ rowa. Nu blev jag ännu mer övertygad att det kan vara bra idé för mitt odlingssystem.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...kan det vara så att aktivt kol är kraftigt underskattat som filtreringsmedium för att få bort komplexa organiska ämnen, och att vi snöar in oss alltför mycket på vår kärlek till monsterskummare?

Nu är jag bara nybörjare men..

Då jag tömmer skummar koppen så är det en ganska äcklig sörja (och mycke) som man faktiskt får ut ur akvariet.

har lite svårt för att förstå hur en kol skulle kunna få bort så mkt skit, om man inte har ett jätte filter med kolmedia i.

Verkar som om jag får ta å läsa artikeln när jag är lite piggare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...