Gå till innehåll

ZEOvit med tillbehör - Vad använder du och varför?


Christer T

Vad använder du regelbundet till ZEOvit-metoden?  

302 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Det finns ju en ganska stor mängd olika preparat från Korallen-Zucht som går bra att eller bör användas med ZEOvit-metoden, en mindre djungel faktiskt.

Jag startade ZEOvit för en dryg månad sedan och har lyckats köpa på mig ett antal blåa flaskor, hade även några från tidigare. Men vad behövs egentligen? Vad använder du som kör ZEOvit-metoden och varför?

Svara på omröstningen och skriv gärna några rader så kanske det här blir en riktigt intressant tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte tyvärr på mig nästan allt på en gång, så jag vet egentligen inte vad som gör vad... Men funkar gör det. Har i princip omätbara värden på No3 och Po4.

Kör:

Zeobak

ZeoStart2

ZeoFood7

Coral Vitalizer

Sponge Power

Aminoacid Concentrate

Stylo-Poci-Glow

PotassionIodineFlouride

Iron Concentrate

B-balance

K-balance

Av dessa är det ju förutom de 3 grundprodukterna (som drar ner näringsvärdena), KaliumIodineFloriden och B-balance som jag gillar bäst.

KIF ger kraftigt ökade blå färger, och B-balancen ger kraftigt ljusare koraller. Sedan jag dragit ner B-balancen från 3ml/dag till 1.5 (på inrådan från zeovit.com) så har många koraller fått en aningen brunare nyans på stammarna... Enligt dom skulle man ju dock ta det lite försiktigt med just BB när man kommit nära 0 i näringsvärden, så även om jag skulle vilja, så vågar jag inte riktigt köra på så hårt med detta preparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ZEOvit-metoden på mitt 600 liters akvarium och med dessa måtten just nu

ZEOstart2 - varjedag 1,5ml

Pohl's B-Balance - varjedag 4ml

Pohl's K-palance - varjedag 6ml

Coral Vitalizer - varjedag 6droppar

Amino Acid Concentrate - varjedag på kvällen innan ljuset släcks

ZEObak - 8droppar / 3ggr veckan

ZEOfood - 8droppar / 3ggr veckan

Spong Power - varanan dag 6droppar

Stylo-Poci-Glow - Varjedag men enbart de första 10 dagarna varje månad

ZEOspur2 var 10.e dag

ZEOzym 1ggr/veckan 1 sked uppblandat med akvarievatten och låter det stå 2x30min innan jag häller i det. Skummare AV 24h

Iron Concentrate - lite då å då varje vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa preparat för att hålla nere näringsvärderna

Zeostart 12 ml/dag

Zeobak 40droppar/2 gånger i veckan

Zeofood7 20droppar/2gånger i veckan

Detta gör att jag ligger på noll gränsen i närningsvärden.

För utfärgning på koraller

Pohl's B-Balance 20ml/ mellan 2-5 dagar veckan beror på ljusheten på korallerna

Pohl's Xtra 15ml/dag kan variera beroende på korallerna

Coral Vitalizer 28 droppar/dag

Spong Power 30 droppar/2 gånger veckan

PotassionIodineFlouride 14 droppar/ 1 gånger veckan

Iodide complex concentrate 14 droppar/ 1 gång i veckan

Iron 14 droppar/ 2 gånger veckan

Övriga preparat

Coralsnow. 20 ml när jag får hem nya koraller eller när jag stört mina koraller mycket m.m

Pohl's K-palance lite då och då för att hålla värdet rätt.

Strontium complex concentrate även detta lite då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian,

Det ser ut som du använder lite andra mängder än vad som anges i ZEOvit guiden. Är det grundat på egna erfarenheter eller något annat?

Jag kör ZEOvit-metoden på mitt 600 liters akvarium och med dessa måtten just nu

ZEOstart2 - varjedag 1,5ml

Pohl's B-Balance - varjedag 4ml

Pohl's K-palance - varjedag 6ml

Coral Vitalizer - varjedag 6droppar

Amino Acid Concentrate - varjedag på kvällen innan ljuset släcks

ZEObak - 8droppar / 3ggr veckan

ZEOfood - 8droppar / 3ggr veckan

Spong Power - varanan dag 6droppar

Stylo-Poci-Glow - Varjedag men enbart de första 10 dagarna varje månad

ZEOspur2 var 10.e dag

ZEOzym 1ggr/veckan 1 sked uppblandat med akvarievatten och låter det stå 2x30min innan jag häller i det. Skummare AV 24h

Iron Concentrate - lite då å då varje vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian,

Det ser ut som du använder lite andra mängder än vad som anges i ZEOvit guiden. Är det grundat på egna erfarenheter eller något annat?

Lite egna insyn och även från andra bla på zeovit´s forum

Vilka var det du tänkte på speciellt som ej stämmer enligt "manualen".

Edit: gillar karet så visst borde det funka för mig med trotts icke manual körning

post-736-14468916666846_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite egna insyn och även från andra bla på zeovit´s forum

Vilka var det du tänkte på speciellt som ej stämmer enligt "manualen".

Edit: gillar karet så visst borde det funka för mig med trotts icke manual körning

[ATTACH]29646[/ATTACH]

Framförallt K-Balance och B-Balance enligt ZEO guiden. K-Balance rekommenderas 0,2 ml/100l dagligen. B-Balance 0,5 ml/100l två ggr per vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framförallt K-Balance och B-Balance enligt ZEO guiden. K-Balance rekommenderas 0,2 ml/100l dagligen. B-Balance 0,5 ml/100l två ggr per vecka.

Tack du!. Snacka om att slänga pengarna i havet. ;)

Har snurrat in på att fortsatt ha 1ml per 100 liter vatten å därför 6ml av K-Balance, det är därför det tagit så fort slut. Men sedan så då man ser på flaskan

I flaskan.

1ml/100 liter dagligen

I manualen.

1 ml per 25 gallons daily until above mentioned symptoms disappear and growth

resumes. Dosing can be continued at a rate of 0.2 ml per 25 gallons daily.

Har ej sett några symtom att det fattas Kalium heller

B-Balance

På flaskan

1ml per 100liter och dagligen

I Manualen

We recommend dosing 5 ml per 250 gallons twice weekly.

B-Balance adds the elements that are partially removed via skimming, especially by needle wheel skimmers,

Tackar skall genast se över min dosering av K & B Balance

Mer rätt skulle tänkas vara

2ml B-Balace 2ggr/veckan

2ml K-Balance varje dag

Datate:

Hur doserar du i veckan med allt

Blev korallerna brunare då du sänkte B-Balancen eller tvärt om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Ja, tycker "stammarna" på vissa koraller är märkbart brunare nu när vi tillsätter 1.5ml BB varannan dag än förut, då vi tillsatte 3ml/dag.

Detta är våra nuvarande doceringar.

Zeostart2: 1.2ml/dag

B-balance: 1.5ml/varannan dag

K-balance: 1.8ml/dag

Jod (TropicMarine): 3 droppar/dag

AminoAcidConcentrate: 3 droppar/dag

Coral Vitalizer: 4 droppar/dag

Sponge Power: 5 droppar/varannan dag

KaliumIodineFlouride: 5 droppar/varannan dag

Iron-concentrate: 7 droppar/2ggr i veckan

Zeobak: 7 droppar/2 ggr i veckan

Zeofood7: 4 droppar/2 ggr i veckan

Stylo-Poci-Glow: 14droppar/dag (tänkte köra 14 dagar å sen 3v uppehåll...men ditt schema med att tillsätta de 10 första dagarna varje månad lät ju enklare att hålla koll på. Har ännu bara tillsatt ca 1v så jag har ingen större erfarenhet av detta ännu)

Blir inte riktigt varannan dag eftersom jag kör preparaten mån, onsd, fre, sön varje vecka. Det blir med andra ord tillsatt söndag och måndag varje gång.

Tillsätter numera alla preparat efter att akvariet släckts för natten. Vet inte om det är optimalt, men eftersom Aminoacid skall tillsättas vid mörker kändes det enklast så. Dessutomär det ju vid mörker som de flesta SPSen har maximalt med polyper ute.

Pumpar filtret 2x50ggr varje dag i samband med tillsatserna.

Har ingen aning om ifall detta på något vis är optimalt. Vet dock att enligt mach****-nagel (vad det nu heter) fosfat och nitrat-tester så är värdena i princip omätbara. Desssutom är färgerna sältigt bra på vissa koraller och helt okej på andra. Tillväxet är det heller inget fel på. Hade kanske önskat lite mera drag i poluperna. De enda som har polyperna ute dagtid är millepororna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack du.

Skall testa med lite ändringar jag med.

Har faktiskt mätt upp mitt kar så totala volymen är inkl sump 700liter ;)

Så då jag ser dina ml så stämmer de ganska bra det du skriver med B-Balance mot vad jag skall testa

2ggr/veckan a 2ml

K-balancen får man nog testa sig fram mer å ha ett värde på 380 – 410 mg/LITER.

Ang Sponge Power så kör jag varannan dag för att det ej skall bli så mycket svamp/spong djur såg de jag körde det varje dag hur det kom fram mer å mer både synliga svampar och mörker levande svamp eller spong djur.

Jag doserar mina tillsatser på morgonen innan jag åker till jobbet å Aminoacid när lampan e släckt eller lite innan den skall släckas

Järn tillsatsen kör jag som du ca 15droppar i veckan (1ml=15droppar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv körde jag enbart KaliumIodideFlouriden till en början (började faktiskt med den innan jag började köra Zeovit fullt ut). Den funkade lysande att hålla uppe kalium med. Den funkade t.om att dra upp K+ från ca 270 (lite tveksamt test) till de 380 som det ska ligga på. K-balance började vi med egentligen enbart för att jag fick tillbaka oväntat mycket på skatten och då blev det en beställning på en "massa" olika flaskor.

K-balancen innehåller säker annat nyttigt än det som finns i KIF-flaskan, men är man bara ute efter att få fin blå färg och rätt K+-värde så skulle jag lägga pengarna på nått annat än k-balance.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...