Gå till innehåll

Uppgradering från Molly till RSM


skjortan

Rekommenderade inlägg

Nu har molly hotellet varit igång ca ett år och korallerna t.o.m. överlevt en flytt.

Så jag impulsköpte ett RSM 130 vid senaste besöket i affären. Jag skulle egentligen bara ha lite mer salt och fosfat remover. Men det var rea efter jul på RSM.

Vattnet är blandat och hälften av LS är överflyttad tillsammans med lite vatten från det gammla. Ett par eremiter och en hummer har flyttat in. Ja lite xenia och andra mjukisar hängde med på stenen. I helgen så planerar jag att flytta över fiskarna (två oscilaris). Då har karet gått en vecka.

Kommer lägga upp lite bilder i helgen när jag har tid.

Jag funderar på att börja med lite mer avancerade koraller typ. lps och ev. sps. Fungerar det att köra lps/sps i ett RSM? eller är MH ett måste?

Jag är också intereserad av att stoppa i en dvärgkjesare av något slag antingen "bicolor" eller "fire".

Men jag är lite avskräckt av den information jag hittat om revsäkerhet gällande dessa dvärgkjesare. Har någon erfaranheter av dessa i ett mindre kar (130L)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har molly hotellet varit igång ca ett år och korallerna t.o.m. överlevt en flytt.

Så jag impulsköpte ett RSM 130 vid senaste besöket i affären. Jag skulle egentligen bara ha lite mer salt och fosfat remover. Men det var rea efter jul på RSM.

Vattnet är blandat och hälften av LS är överflyttad tillsammans med lite vatten från det gammla. Ett par eremiter och en hummer har flyttat in. Ja lite xenia och andra mjukisar hängde med på stenen. I helgen så planerar jag att flytta över fiskarna (två oscilaris). Då har karet gått en vecka.

Kommer lägga upp lite bilder i helgen när jag har tid.

Jag funderar på att börja med lite mer avancerade koraller typ. lps och ev. sps. Fungerar det att köra lps/sps i ett RSM? eller är MH ett måste?

Jag är också intereserad av att stoppa i en dvärgkjesare av något slag antingen "bicolor" eller "fire".

Men jag är lite avskräckt av den information jag hittat om revsäkerhet gällande dessa dvärgkjesare. Har någon erfaranheter av dessa i ett mindre kar (130L)?

Jag har totalt 11 arter av stenkoraller i mitt RSM, varav 7 sps och 4 lps och har inte misslyckats med någon så det fungerar definitivt med stenkoraller i RSM, möjligt att det är lättare med MH. Har dock satt de mest ljuskrävande väldigt högt upp (5-10cm från ytan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en euphyllia som funkar bra. Började med 1 huvud - håller just nu på att bli 2. Det måste ju vara ett tecken på att den funkar.

Sen har jag en caulastrea också - den vart riktigt risig ett tag, men jag tror det beror på klantig hantering/placering från min sida och inte på att ett RSM är otillräckligt. Den har börjat ta sig mer och mer sedan jag flyttade den till en lämpligare plats, så snart ser den nog fin ut igen.

En mussa-aktig LPS funkar sisådär - har börjat se lite mer "ihopdragen" ut senaste veckan. Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att avgöra om det är naturligt eller fel. Blev ju lite nervös första gången en Sarcophyton drog ihop sig flera dagar men det var ju bara för att den ömsade skinn. Försöker trots allt mata mussa-grejen och hålla koll på den för säkerhets skull.

Sen hade jag en pocillopora eller stylophora - men den sket sig rejält med. Dock misstänker jag i detta fall att nåt åt av den - den var liksom plötsligt över en natt riktigt barskrapad. Har ju en Ecsenius Bicolor som har rykte om att kunna få för sig att äta SPSer. Och asterina-stjärnor som jag aldrig sett göra nåt dumt men kanske var det just SPSen dom gillade?

Så funkar stenkoraller i mitt RSM (ca 10-11 månader efter uppstart).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var på bromma zoo jag köpte det. Tyckte det var ett riktigt bra pris.

Det låter ju lovande med era svar om korraller och RSM. Då kanske man kan våga sig på lite roliga SPS koraller då. Jag har som sagt bara mjukisar i just nu.

Jag dykare och är van att se koraller i dess naturlig miljö och vill nog ha mina acropora lite mer åt det bruna hållet. Dessa färgsprakande exemplar av acropora man ser på bilder av SPS kar har jag under mina hundratals dyk aldrig sett i naturen. Visst acroporafält brukar ha toner av färg åt ena eller andra hållet men inte som neon som man ser i vissa zeolit kar.

Så om det går att hålla SPS med tillväxt även om färgerna är lite bleka skall jag nog försöka med ett par fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...