Gå till innehåll

Låga näringsvärden


PärS

Rekommenderade inlägg

Jag har sedan mitt akvarium startades i december 2007 varit väldigt noga med vattenvärden och vattenbyten.

Samtidigt har jag hela tiden inriktat mig på koraller och haft relativt lite fiskar.

Fram till november förra året har jag haft en kraftig ökning av tillväxten på koraller, med nästan en fördubbling av förbrukning av kalcium varje månad.

Samtidigt som detta har skett har jag samtidigt haft en viss förbrukning av kH. Med ca 2 enheter per vecka.

Detta tror jag kan bero på att jag haft organiskt material som legat i LS och brutits ned.

Denna sänkning upphörde samtidigt som förbrukningen av kalcium upphörde att öka.

Sedan dess har förbrukningen legat konstant på ca. 125 ppm Ca/vecka.

Detta är ju i sig en väldigt bra tillväxt.

Jag tolkar detta som om tillväxten nu begränsas av det som jag tillsätter karet varje dag i form av mat till fiskarna.

Samtidigt som detta skedde så har framför allt mina skivanemoner tillbakabildats en hel del.

De är nog bara 1/3 så stora idag som tidigare, detta samtidigt som stenkoraller växer och frodas.

Frågan om detta är ett önskvärt tillstånd, eller om det finns risker med dessa låga näringsnivåer.

Med zeovit-metoden eftersträvar man ju låga näringsnivåer, men där matar man ju samtidigt sina koraller.

Vad anser ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att vara kunnig innom området så låter det ju som ett perfekt tillstånd. Börjar du oroa dig för korallernas föda så är det väl kanske än bättre att du försöker hålla dessa låga nivåer och istället tillsätter någon form av korallföda som t.ex Coral Vitalizer eller någon annan lämplig produkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...