Gå till innehåll

Aktivt kol - vad är rimlig dos?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag vill rensa upp mitt vatten lite och ska köra med aktivt kol i sumpen ett tag

Jag undrar hur mycket aktivt kol det är rekommenderat att köra för kontinuerlig filtrering. Jag upptäckte till min förskräckelse att det inte fanns några rekomendationer på produkten jag fick med hem,

http://www.lifegardaquatics.com/products/product.php?id=17#

vad är rimligt med aktivt kol, i typ ml aktivt kol på 100L vatten?? eller gram kol per 100L

Eftersom jag är nybörjare med kolet, om det finns något att tänka på som ni vet, dela gärna med er, det uppskattas.. doserar lite jod i karet för att få bättre tillväxt.. så jag hoppas att detta motverkar jod-bristen..

vet inte, men suger kol ut strontiumet också?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad det är för kol du har köpt,men det brukar stå på baksidan :) det kolet jag andvänder för "långfiltrering" ska va 40 gram dom första 2 veckorna sedan kan man öka till 80 gram. alltså 40 g/100 liter. Jag andvänder Fauna marin's Ultracarb L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm.. som sagt, tyvärr så står där ingen dosering,

verkar som jag fått en påse, enligt ovan länk, som är riktad mot att byta ut ett preparat i en stor reaktor för stora system..

dvs, att man byter hela innehållet i reaktorn..

det står inget på påsen om dosering.. byt yt allt står det..

Det jag vill undvika är att jag doserar 10 eller 100ggr för mycket i karet, och det suger ut allt ur vattnet.. därav denna fråga.

40g ultrakarb, hur mkt är det? i matskedar mätt? (15ml-1 mtsk)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma aktiva kol som du, jag kör med ca 40gram/100L i en strumpa i karet och det har fungerat bra för mig i 3 månader i.a.f.. Minns att för säkerhets skull skölja av kolet lite innan du tar i det i karet.

P.S. 40gram motsvarar ca 1/2dl pellets om du inte hade en våg. D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är allmänt känt att aktivt kol också suger ut nyttiga grejer ur vattnet också..

helt säker på att det suger ut jod, men tror också jag läst att strontium försvinner..

jod är viktigt när calcium och karbonater går ihop till kalksskelett, som jag har förstått det.. dvs viktigt för kalkalger och stenkoraller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, för ajag köpte kol fört att driva bort gifter som antagligen får min stenkorall att inte blåsa upp sig som det ska. dom i affärn trodde det skulle hjälpa tillsammans med lite calcium tillsatser... men då kasnke jag ska plocka ut lite redan nu??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en grej om affärer.. att få relevant hjälp är inte alltid det lättaste.. jag blev en gång rådd att köra fosfatremover, aktivt kol, och triple buffer.. fick remkomenderad dos också.. och det blev katastrof, kostade mig min hystrix, samt mina skivanemoner har fortfarande inte hämtat sig (körde med för mkt kol, buffrade fel, och ja.. removern vette fan.. ) sen.. när jag gick tillbaka till samma man och frågade.. och hade kollat här på forumet.. då blev han osäker, och hävdade på missförstånd, och tog bort 1/3 av doserna.. jag misstror inte denne persons kunskap.. men de har inte tid att sätta sig in i varje akvarium.. och ger lite tafatta rekommendationer ibland..

av ovan diskussion låter det som du kör för mkt.. men.. jag är ingen expert.. håller själv på att labbar med kol.. se vad som är rimlig dos.. kollar effekter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen.. en annan sak.. om korallen såg bra ut innan du körde kol.. och den ser sämre ut efter.. då betyder det sannolikt att kolet är källan till problemet.. om du inte ändrat någon annan parameter samtidigt..

kan var vettigt att mäta lite calcium innan man tillsätter.. tillsätter man för mkt blir det också problem..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

korallen såg bra ut de 4 första dagarna, men sen ville den inte blåsa upp sig mer.. självklart mäter ajg innan jag tillsätter calcium, men tyckte det lät vettigt med kol som tar bort lite gifter som mjukisar utsöndrar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men loyden.. vad är mycket lite i din mening? mycket lite och mycket mycke, är relativt..

standard är väl att mäta mot liter..

christoffer.. alltså.. kol är väldigt vitt använt inom saltvatten.. det är rätt accepterat.. men.. det finns en nackdel med det.. det suger bort bra grejer.. dvs.. man måste hitta någon balans även med kolet.. och då är det nog vettigt att börja köra försök.. med små doser, inte göra ett jätteförsök..

men.. du kan ju försöka att ta bort kolet, gör vattenbyte, och se om korallen hämtar sig..

tyvärr, så, när det gäller mina skivanemoner, det jag gjorde mot dem var inte en reversibel process..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...