Gå till innehåll

Aktivt kol - vad är rimlig dos?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag vill rensa upp mitt vatten lite och ska köra med aktivt kol i sumpen ett tag

Jag undrar hur mycket aktivt kol det är rekommenderat att köra för kontinuerlig filtrering. Jag upptäckte till min förskräckelse att det inte fanns några rekomendationer på produkten jag fick med hem,

http://www.lifegardaquatics.com/products/product.php?id=17#

vad är rimligt med aktivt kol, i typ ml aktivt kol på 100L vatten?? eller gram kol per 100L

Eftersom jag är nybörjare med kolet, om det finns något att tänka på som ni vet, dela gärna med er, det uppskattas.. doserar lite jod i karet för att få bättre tillväxt.. så jag hoppas att detta motverkar jod-bristen..

vet inte, men suger kol ut strontiumet också?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad det är för kol du har köpt,men det brukar stå på baksidan :) det kolet jag andvänder för "långfiltrering" ska va 40 gram dom första 2 veckorna sedan kan man öka till 80 gram. alltså 40 g/100 liter. Jag andvänder Fauna marin's Ultracarb L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm.. som sagt, tyvärr så står där ingen dosering,

verkar som jag fått en påse, enligt ovan länk, som är riktad mot att byta ut ett preparat i en stor reaktor för stora system..

dvs, att man byter hela innehållet i reaktorn..

det står inget på påsen om dosering.. byt yt allt står det..

Det jag vill undvika är att jag doserar 10 eller 100ggr för mycket i karet, och det suger ut allt ur vattnet.. därav denna fråga.

40g ultrakarb, hur mkt är det? i matskedar mätt? (15ml-1 mtsk)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma aktiva kol som du, jag kör med ca 40gram/100L i en strumpa i karet och det har fungerat bra för mig i 3 månader i.a.f.. Minns att för säkerhets skull skölja av kolet lite innan du tar i det i karet.

P.S. 40gram motsvarar ca 1/2dl pellets om du inte hade en våg. D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor