Zanders Postat 29 januari 2009 Dela Postat 29 januari 2009 Tänkte tex nu under vintern, kommer temperaturen påverka nerkylningen avsevärt så det finns risk för att sänka tempen extremt mycket om värmaren skulle pajja??Jag har lite problem med mitt PH som inte går upp då det är rätt dålig cirkulation i rummet.Synpunkter tack. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mekl Postat 29 januari 2009 Dela Postat 29 januari 2009 Jag har dragit ut luftintaget på min skummare. Trots att det är ganska lång slang gav det stabilare pH. Nerkylning tror jag är liten risk. Det går kanske dra en extra slinga slang i varmt utrymme.Men kolla ditt KH test mot en referens. Det är ganska vanligt att de visar fel och att man råkar ligga för lågt i KH och därför får svajigt pH./Mattias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 29 januari 2009 Dela Postat 29 januari 2009 Vädrar ur rummet ordentligt 1 gång per dag samt börja med kalkvatten. Kalkvatten hjälper dig att hålla ett högre Ph.Vad har du för Ph värde nu? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zanders Postat 30 januari 2009 Författare Dela Postat 30 januari 2009 Vädrar ur rummet ordentligt 1 gång per dag samt börja med kalkvatten. Kalkvatten hjälper dig att hålla ett högre Ph.Vad har du för Ph värde nu?runt 7.92 när ljuset går på och runt 8.1 på kvällen innan ljuset dimmar av. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 30 januari 2009 Dela Postat 30 januari 2009 Det är ingen katastrof med det Ph värdet, även om det kanske är önskvärt att ligga lite högre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 30 januari 2009 Dela Postat 30 januari 2009 Mitt pH ligger bara på 8,0-8,1 (Salifert) som högst, mitt på dagen.Trots att jag börjat med kalkvatten i påfyllnadsvattnet, har det inte höjts!Jag funderar på om det skulle hjälpa med en större andel natriumkarbonat (högre pH) än natriumbikarbonat, när jag buffrar. (3 ggr/vecka)Jag har även testat med att köra uteluft till skummaren, utan någon mätbar effekt.Men kanske gav jag det för lite tid, eftersom jag slutade efter ca 2 veckor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.