Gå till innehåll

Hur man kan byta fläkten som sitter i huven på RSM


Mikiz

Rekommenderade inlägg

Hej

Tänkte bara dela den information jag hittat om att byta fläkten som sitter i huven på RSM 130. Alltså den som kyler ned värmen från lyset.

Här finns en instruktion från Red Sea om hur man byter den:http://www.redseamax.com/redseamax/250Temp/redseamax/downloads/MAX130%20hood%20fan%20replacement%20instructions.pdf

Själva fläkten i sig är enligt Zoo affären en vanligt "dator fläkt" alltså en processor fläkt som man kan köpa databutiker. Ser typ ut såhär: http://www.webhallen.com/prod.php?id=37973

HAR dock inte kollat att spänningen stämmer överens ännu och den infon finsn inte i specifikationerna som Red Sea har på RSM130.

RED SEA MAX berättar kanske inte exakt detta eftersom de kanske vill sälja sina egna ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör 12 volts fläktar - om jag kommer ihåg ordentligt så är de 50 mm. Det finns några supertysta som passar - de är smalare och ger inte lika mycket luft men de har funkat för mig under några månader.

MVH Lasse

Alright tackar

Tänkte precis att du kanske satt inne med svaret eftersom du har byggt lite med RSM :)

Ska försöka hitta dessa fläktar 12 volt 50 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att dom som sitter i är ganska tjocka och passformen kan skilja från fläkt till fläkt. jag köpte lite större fläktar (60mm) då fick jag skära bort lite av plasten. Och så satte jag en 40mm som blåste rakt över lysrören och ut i den sidan som dom andra fläktarna satt på.

Väsnades knappt. Det var en enorm skillnad i ljud och värme jämfört med jetmotorerna som följer med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att dom som sitter i är ganska tjocka och passformen kan skilja från fläkt till fläkt. jag köpte lite större fläktar (60mm) då fick jag skära bort lite av plasten. Och så satte jag en 40mm som blåste rakt över lysrören och ut i den sidan som dom andra fläktarna satt på.

Väsnades knappt. Det var en enorm skillnad i ljud och värme jämfört med jetmotorerna som följer med.

Ok. Kanske får plocka ur fläkten innan och kolla hur den ser ut för att få liknande passform.

Tack för svaren. Guld forum verkligen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.

Har också ett RSM, detta ligger på min lista att göra.. att installera fläkten bättre och köpa en effektivare fläkt.. det är inte bara fläkten som låter, utan det genereras ljud av de grejer som fläkten blåser på också.. vet inte om detta är av vikt just i denna installation.

om någon byter ut fläkten, kan inte ni lista vilken fläkt ni byter mot.. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.

Har också ett RSM, detta ligger på min lista att göra.. att installera fläkten bättre och köpa en effektivare fläkt.. det är inte bara fläkten som låter, utan det genereras ljud av de grejer som fläkten blåser på också.. vet inte om detta är av vikt just i denna installation.

om någon byter ut fläkten, kan inte ni lista vilken fläkt ni byter mot.. ?

Har beställt Fractal Design 50mm Silent series.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...