Gå till innehåll

På G med ett 600 liters-kar!!


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mycket snyggt bygge! ser ut som en möbel som står där, kanon bra. Hur gör du för att komma ner i karet?! eller du, det är väl snarare armen som ska ner ;) Tycker det ser mycket fint ut, vad är det för teknik?

Blir nog kanon bra det där.!

tekniken är en H&S skummare 2 * 2060

jäger doppvärmare som inte används då pumparna alstrar tillräckligt med värme =)

2 maxi jet en för nitrat-filtret

o den andra för fosfat-filtret

2 eheim cirkpumpar till inloppen i karet

2 st tunze stream pumpar

6 st 24w blå t5-rör

2 st t8 36w blå

1 mh 150w am 16000K, ska sätta i en till mh idag så det kommer nya bilder då =)

en digital termometer o vattenbytes påminnar enhet

och sätter igång min lilla bäbis uvc idag på 9w (bättre än inget)

tror jag inte byter upp mig på uvc tills det verkligen behövs då lysrören är så jäkla billiga till den här 150:-

jag tror jag fick med allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper dvärgkejsare tänk på polyper på Sps att dom nog kommer vara inne. Vissa koraller är ju iochförsig snyggare med polyperna inne.

jo jag vet men jag tänkte inrikta mig på kortpolypiga o euphylia som dom inte tycker är så goda! =)

min biocolor dvärgkejsare har inte varit på min euphylia eller skivanemoner än i allafall. men jag vet att det kan gå över en natt deras smak på koraller! =) vi får se finns ju många andra fina fiskar oxå så jag kör väl på dom säkra korten först så kanske jag inte känner nått behov av nån kejsare! men det är ju jäkligt lockande det är ju rejäla färgbomber =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe du får göra det :) värsta ska väl vara när dom byter färg då är dom tydligen väldigt känsliga och många dör då. får se hur de går för min. Det coola är ju att den grymtar om den blir irriterad och sen att den är kung i karet men ändå väääldigt snäll mot andra fiskar. Sen hur fin är den inte när den är sådär blå och vit och sen blir gul och blå. Sverige fisken ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe du får göra det :) värsta ska väl vara när dom byter färg då är dom tydligen väldigt känsliga och många dör då. får se hur de går för min. Det coola är ju att den grymtar om den blir irriterad och sen att den är kung i karet men ändå väääldigt snäll mot andra fiskar. Sen hur fin är den inte när den är sådär blå och vit och sen blir gul och blå. Sverige fisken ;)

Jo exakt dyng läcker i båda färgerna som sagt! =) fan nu blir jag ännu mera sugen ....... men jag måste hålla mig =) har din gått hårt på nåra koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte alls. den va på min hydnopora litegrann men inget värre än att den drog in polyperna. Den verkar lixom bara smaka på korallerna och nu har jag inte sett den röra en korall på flera dagar. Vad jag ser :) Jag föröker hålla den mätt och tror det är en bra faktor till att den inte rör koraller. Gladiator har också en som inte heller rör korallerna och den är stor. Jag tror det är ganska så lugnt att ha den i ditt kar faktiskt. Det jag blir imponerad av är hur den kommer fram bland alla skrevor i stenarna, helt otroligt en kirurg ville följa efter i morse men han fick backa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blåser litet med varmluftpistol på slangen så den mjuknar. Sedan på pumpen med den och dra åt buntband innan slangen hårdnar.

(Det går lika bra med kokhett vatten).

tack för tippset det var guld nu sitter det ett par feta buntband istället! men satan vad ont jag fick i handen när jag drog åt dom! hoppas bara det räcker så att jag inte har 120 liter på golvet en vacker dag =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Installera den min nya mh idag som äntligen kom! den var i kanon skick! Tack Martin!

så nu kör jag med 2 st 150w mh skulle tippa på att den nya har en 14000k o den andra sitter det en 16000k i som jag köpte för ca 6 månader sen men det blir dax för byte till sommaren så då kör jag 2 st 20000k blv i stället! men så här ser det ut nu i allafall !

post-4126-14468916782461_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på om det är stor skillnad mellan olika märken av mh ljuskällor när det gäller färgen!

jag har bestämt mig för att byta båda ljuskällorna till 20000K men vilket märke kan ni rekomendera då jag vill att korallernas floricerande färger framhävs, samtidigt som fiskar o kalkalgernas färger inte blir förvrängda. mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hitta en grejj som jag inte har sett i karet förut trots att jag haft den här levande stenen i 2 år så kom den fram när jag la den i det här karet o den har växt ganska fort oxå är det nån som vet vad det här kan vara?? gissa själv på kanske nån sorts sjöpung men har igentligen inte en aning tacksam för hjälp!

post-4126-14468916791685_thumb.jpg

post-4126-14468916791776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...