Gå till innehåll

Allt mellan golv och ljusramp


henrik_von_jyndevad

Rekommenderade inlägg

Tjenare glada saltakvarister! Jag har pysslat med sötvatten i många år men nu är det dags att ta nästa steg!

Jag har ganska klart för mig hur sötvatten fungerar, så jag vet faktiskt vad pH innebär-Tummen upp!

Nu tänker jag ställa några konkreta frågor för att få enkla svar:

1. Vilken teknik är obligatorisk?

Skummare, mekaniskt filter osv? Är nitratfilter osv nödvändiga?

2. Vad måste man tillsätta vattnet?

Salt är självklart men alla medel som finns?

3. Vilken temperatur är optimal för koraller och fiskar?

4. Hur mycket ljus bör man ha till ett komplett saltvattensakvarium?

Inom sötvatten säger många växtakvarister att 0,5w/liter är bäst. Finns det någon liknande summa inom salthobbyn?

5. Vilket sorts ljus bör man ha?

Har sett att det vanligtvis kombineras vitt och blått ljus. Vad gör det blå ljuset? Vad behövs?

6. Var bör salthalten ligga och hur vet man lättast vilken mängd som ska i?

Jag har hört att det bör ligga på ca 25 promille. Finns det någon tumregel, tex X gram salt / liter vatten?

Det var några frågor i alla fall. Kanske kommer fler!

Tack på förhand!

MVH

Henrik Goth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen hit!

Tjenare glada saltakvarister! Jag har pysslat med sötvatten i många år men nu är det dags att ta nästa steg!

Jag har ganska klart för mig hur sötvatten fungerar, så jag vet faktiskt vad pH innebär-Tummen upp!

Nu tänker jag ställa några konkreta frågor för att få enkla svar:

1. Vilken teknik är obligatorisk?

Skummare, mekaniskt filter osv? Är nitratfilter osv nödvändiga?

Skummare är väl ganska så obligatorisk, men det går att köra utan med genom regelbundna vattenbyten. Nitratfilter är väl inte särskilt obligatorisk, tror där att man kan tillsätta mera LS så ordnar det sig.

2. Vad måste man tillsätta vattnet?

Salt är självklart men alla medel som finns?

Man kan tillsätta hur mycket som helst, det beror på var man vill dra gränsen!

3. Vilken temperatur är optimal för koraller och fiskar?

Den bör väl ligga mellan 24-28 Grader, inte högre.

4. Hur mycket ljus bör man ha till ett komplett saltvattensakvarium?

Inom sötvatten säger många växtakvarister att 0,5w/liter är bäst. Finns det någon liknande summa inom salthobbyn?

Tror dom brukar säga 1w/liter.

5. Vilket sorts ljus bör man ha?

Har sett att det vanligtvis kombineras vitt och blått ljus. Vad gör det blå ljuset? Vad behövs?

Blåljuset är mest till för att få en annan nyans då det vita är väldigt vitt. Jag kör T5 men vissa kör ju Metalhalogen som ger litet mera skimmer i vattnet.

6. Var bör salthalten ligga och hur vet man lättast vilken mängd som ska i?

Jag har hört att det bör ligga på ca 25 promille. Finns det någon tumregel, tex X gram salt / liter vatten?

Saltet bör ligga på 1,025 och det beror lite på vilket salt man har oftast så står det på saltet du köper hur mycket du ska blanda men tror det vanliga är ca 38gr/l.

Det var några frågor i alla fall. Kanske kommer fler!

Tack på förhand!

MVH

Henrik Goth

Hoppas du fått lite mera hum om hur det fungerar, jag kan långtifrån allt om detta men det är väl lite grunder iallafall.

Lycka till

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får passa på att hälsa dig välkommen till SG och en skön hobby.

Tjenare glada saltakvarister! Jag har pysslat med sötvatten i många år men nu är det dags att ta nästa steg!

Jag har ganska klart för mig hur sötvatten fungerar, så jag vet faktiskt vad pH innebär-Tummen upp!

Nu tänker jag ställa några konkreta frågor för att få enkla svar:

1. Vilken teknik är obligatorisk?

Skummare, mekaniskt filter osv? Är nitratfilter osv nödvändiga?

Akvarium ;). Det finns väl inget oblikatoriskt egentligen, beror helt på vad du ska ha i karet, villken teknik som passar dig och ditt kar.

2. Vad måste man tillsätta vattnet?

Salt är självklart men alla medel som finns?

Samma här beror vad som ska ner i byttan, vattenbyten kommer man långt på.

3. Vilken temperatur är optimal för koraller och fiskar?

25-28 grader är väl det optimala.

4. Hur mycket ljus bör man ha till ett komplett saltvattensakvarium?

Inom sötvatten säger många växtakvarister att 0,5w/liter är bäst. Finns det någon liknande summa inom salthobbyn?

Beror på vad man ska..... I ett revkar kan man väl säga att 1w/liter är ett ungefärligt mått att gå på. Ska du bara ha fisk så räcker det med glödlampa i princip.

5. Vilket sorts ljus bör man ha?

Har sett att det vanligtvis kombineras vitt och blått ljus. Vad gör det blå ljuset? Vad behövs?

Beror på.... Det är väl mer en estetisk fråga, då det idag finns en del "vita rör" med spikar i det blåa området för fotosyntesen. Ett blårör hjälper naturligtvis till på den biten och får en del koraller att flourocera mer.

6. Var bör salthalten ligga och hur vet man lättast vilken mängd som ska i?

Jag har hört att det bör ligga på ca 25 promille. Finns det någon tumregel, tex X gram salt / liter vatten?

Ja, det beror på..... LOL.. I ett kar med endast fisk är väl det bästa med 30ppm ungefär eller salinitet på 1.020 ungefär, I ett rev förespråkas runt 35ppm eller slinitet på 1.025 ungefär.

Runt 38-40g/liter, beroende på märke ger lagom för ett revkar.

Det var några frågor i alla fall. Kanske kommer fler!

Tack på förhand!

MVH

Henrik Goth

Mao, det finns många beror på..svar. Ta en funderare på vad du vill och åk runt och titta på ett gäng kar och deras lösningar, finns säkert ett gäng i din närhet som kan visa upp sina lösningar.

Läs massor på guiden och i böcker, en utmärkt bok att börja med är Saltvattensakvariet, och rota runt bland artiklarna här på guiden där kan finnas en del bra.

Lycka till och välkommen till en "beror på" hobby som kräver mycket tålamod.

EDIT: Har sitter vi och skriver samtidigt ser jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...