Gå till innehåll

Frustrerande problem med överrinningsbox.


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi kör en Tunze 1074 (tror den heter så) till vårt kar, och den har funkat bra för det mesta. För några veckor sedan började den dock bråka nått alldeles förskräckligt. Den har plötsligt blivit sjukligt känslig och tar antingen för mycket eller för lite vatten. Vår returpump (Tunze Master, lilla modellen på upp till 3000L/H) regleras med en fluval-kran och det går inte längre att ställa den. Öppna den typ 1mm och nivån sjunker för mycket i sumpen. Stäng den någon mm och vattnet sjunker under insuget för överrinningsboxen.

Någon som varit med om något liknande och har något tips på lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med en slangborste genom röret som går från boxen ner i sumpen, utan att någon tycktes täppa till vägen. Röret som går mellan "boxarna" är ju genomskinligt, så där ser det ok ut. Nej, ingen pump. Pga att röret har en ojämn yta invändigt så samlas inte särskillt mycket luft. Det lilla som endå kan samlas där ibland suger man enkelt ut genom en slang. Allt är dock genomskinligt, så man ser om där är några problem...men så vitt jag kan se är allt ok även där.

Den funkar ju å allt...men har blivit enormt känslig och håller heller inte samma "flöde" över en längre tid. Kan knappt röra kranen som reglerar flödet från pumpen innan det blir antingen för mycket eller för lite vatten i sump alt. kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kör en Tunze 1074 (tror den heter så) till vårt kar, och den har funkat bra för det mesta. För några veckor sedan började den dock bråka nått alldeles förskräckligt. Den har plötsligt blivit sjukligt känslig och tar antingen för mycket eller för lite vatten. Vår returpump (Tunze Master, lilla modellen på upp till 3000L/H) regleras med en fluval-kran och det går inte längre att ställa den. Öppna den typ 1mm och nivån sjunker för mycket i sumpen. Stäng den någon mm och vattnet sjunker under insuget för överrinningsboxen.

Någon som varit med om något liknande och har något tips på lösning?

Även jag kör denna överrinningsbox.

Till att börja med så klarar den enligt tillverkaren cirka 900 l/h.

Själv kör jag en Eheim 1250 som returpump som pumpar mycket mindre än din returpump. jag måste till och med strypa min för att inte få problem. Detta har jag löst genom ett t-kors på returen där jag reglerar hur mycket som släpps ut tillbaka i sumpen. Dvs pumpen går alltid för fullt. Det sitter ingen kran på röret upp till karet utan endast i slutet av T-korset. Jag upplever att jag får ett jämt flöde som är enkelt att reglera på så sätt.

11236836938827088_Diagramm.jpg

Tycker din beskrivning låter väldigt märklig.

Öppna den typ 1mm och nivån sjunker för mycket i sumpen.

Stiger vattennivån i akvariet mer och mer, dvs pumpas det upp mer än vad som rinner ner så har du ett för högt flöde jämfört med vad boxen klarar. (900 liter per timme)

Stäng den någon mm och vattnet sjunker under insuget för överrinningsboxen.

Det här förstår jag inte hur det är möjligt, hur kan nivån sjunka under insuget till överrinningsboxen? Låter i mina öron som att du får hävert i returröret i så fall. På annat sätt är det inte möjligt.

En sak som jag modifierat på min box är att jag täppt till hålet på undersidan av boxen. Dvs det kan bara rinna in vatten uppifrån genom kammen. Detta för att den effektivare skall ta bort ytfett.

hoppas det var till någon hjälp. Kan vi få se ett foto på din rördragning förresten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

"Det här förstår jag inte hur det är möjligt, hur kan nivån sjunka under insuget till överrinningsboxen? Låter i mina öron som att du får hävert i returröret i så fall. På annat sätt är det inte möjligt."

Vad jag menade är att stänger jag kranen så mycket som att jag bara i princip "nuddar" kranen, så får jag upp så lite vatten till karet att vattennivån i karet inte går över intaget på boxen. Dvs det kommer inte in någon vatten i boxen som rinner ner i karet...hur tusan det nu kan gå till. Det borde ju då inte rinna ner nånting alls... Nu blir jag lite konfunderad här...hmm...

Det där med att täppa till det undre röret vore kanske ingen dum idé. Har inte gjort det då jag trodde boxen skulle svälja betydligt mindre vatten då. Kanske borde jag justera flödet på pumpen istället för att justera det med en fluval-kran på returslangen. Tunze-pumpen går ju att justera direkt på pumpen. Från 500 nånting upp till 3000L/H om jag minns rätt.

Nu ska jag till jobbet...får se om jag kan foxa lite inatt när jag kommer hem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem, med min kran mellan sump och överrinningsbox. Det är oerhört svårt att få "rätt" flöde genom att ställa kranen. Någon mm på kranen gör stor skillnad hos mig, tröttnade på att fibbla med den. Jag löste mitt precis som Jakob skriver att jag satte ett t-rör på returen med en kran på röret till sumpen och styr hur mycket vatten som pumpas upp till karet och hur mycket som går tillbaka till sumpen. Jag har inte haft några större problem sen jag gjorde så. Jag har iofs en lite väl kraftig returpump till mitt kar, har Eheim 1260 till mitt 250l kar, men i och med t-röret går pumpen för fullt hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...