Gå till innehåll

Typ av nakensnäcka?


Öbo1

Rekommenderade inlägg

Oval ägg-formad nakensnäcka med vad som såg ut som massa polyper över hela "ryggen".

Färg/mönster stämmer väl överrens med de på bilden.

Munnen verkar vara formad som ett rör (till vänster på snäckan enl bild).

Är den revsäker? giftig? dvs skall det tas bort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har egentligen ingen aning men min gissning är att ser den ut att vara täckt av korallpolyper så äter den säkert korallpolyper, ser den ut att vara täckt av alger så äter den säkert alger. Dvs den är säkert kamouflerad för att inte synas där den spenderar mest tid och den spenderar säkert mest tid där den äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckans "skydds-täcke" kan ofta ta sig underliga former och färger, behöver alltså inte vara något annat än snäckans naturliga utseende.

Jag skulle gissa på att du har en "Spiny cowrie snail", en bra algätare, men som tydligen inte är så bra att ha i en revtank.

http://picasaweb.google.com/FishFishFish.biz/UnwantedGuests#5011116165998911666

Ser ut lite som denna också:

http://se.reeflex.net/tiere/748_Haliotis_%20varia.htm

Om det är samma eller ej kan jag tyvärr inte svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, det var enbart en teori som jag har att en nakensnäckas kamouflage har nånting att göra med vad den äter. Själv tycker jag att det låter ganska så logiskt, däremot tror jag i så fall att det enbart stämmer för nakensnäckor som verkligen kamouflerar sig bra bland korallpolyper eller alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!!!

Efter att ha jämfört mot bilder på de länkar jag fått är jag till 99,9% säker på att det är en "Spiny crowie snail" jag har i tanken! Som Laggeman gissade.

Än så länge har jag endast olika typer av små koraller som följt med stenen, men lilla snigeln kommer plockas bort så fort den visar sig igen!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...