Gå till innehåll

Freddis 80L mollyhotel


Freddi

Rekommenderade inlägg

Då var det dags igen med lite nya projekt !!

Denna gången blev det ett 80L Mollyhotell som inhandlades.

I detta karet hade jag tänkt hushålla min svarta clowner då de störde mina oranga alldeles för mycket.

Men nu vet jag inte om det blir så för som det verkar nu, har de svarta blivit ett par igen och flyttat över till motsatt sida mot de oranga.

Jag har ju ingen brådska att bestämma mig, det startades ju igår !!:smiley20:

Lite info om karet:

Standard 80L molly med 24W compact lysrör som jag kommer att uppgradera så småningom med minst det dubbla.

1st orginal retur pump på 1100L, + ett tillfälligt innerfilter på 650L.

Ca 5kg sten.

Ett av facken kommer att hushålla en WG 310 skummare.

Jag har även stoppat i lite kol i ett av facken.

Hotellet startades upp igår med 5kg sten från ett tidigare 6-kantigt akvarium som stängdes ner till förmån för detta.

Korallerna som fanns i förra karet (inte många) fick flytta över, lite skivisar, annan mjukis samt en röd rörmask.

Vattnet tog jag från mitt 720L akvarie, så nu hoppas jag på att det inte skall bli så mycket alger nu i starten, likaså nitrit mm.

post-2936-14468916739808_thumb.jpg

post-2936-14468916739968_thumb.jpg

post-2936-14468916740143_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser bra ut.

Har hört att det är ganska mkt som måste fixas i ett sådant kar innan man kan använda det som ett saltkar. är det så eller, om vad är det isånafall man behöver köpa till?

Ja, inte mer som behöver "fixas till" än i viket kar som hälst. Det har ju inbyggd sump vilket jag tycker är smidigt. Finns ju ioförsig clownhotell och RSM som kommer med lite fler prylar. Men Molly't är ju lite mittimellan dom två storleksmässigt. O betydligt billigare så man kan lägga lite slantar på dom prylar man tycker är viktiga istället. Typ mera ljus och en liten skummare om man vill ha det. Några liter biobollar kan oxå vara bra tycker jag själv, särskilt om man kör utan skummare. Och sen om man vill köra med kol och fosfatremover måste man ju köpa det.

Ja, sen kan man ju köpa till så mycke prylar man vill o har plats för. :)

Och sen beror det givetvis på vad man ska ha i sin burk, ska man bara ha fisk behövs ju inte så mycke ljus tex. Ska man inta ha nån fisk kan man minska ner på filterbiten osv...

/Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Freddi, du som är igång med uppfödning av mat till dina andra yngel skulle ju prova att ha ett par hästar. Du har förutsättningar att lyckas driva upp dem.

Ja tanken har faktiskt slagit mig, men jag måste helst få mina clowner att bli bofasta i var sin ände i det stora karet först hade jag tänkt.

Som det är nu så velar den ene av de svarta clownerna var de ska bo.

Men visst är jag riktigt sugen på hästar då man sett ditt häst akvarie och tittat runt lite på andra också, så kanske man vet ju aldrig.

Jag har dock inte sett några sjöhästar här nere omkring i butik, några tips på var det finns i så fall??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...