Gå till innehåll

Akvarie i vardagsrum?


absolom

Rekommenderade inlägg

Har precis flyttat till hus ochhar nu ställt akvariet i vardagsrummet, perfekta stället tänkte jag då man har uppsikt över akvariet även när man tittar på tv m.m. Men nu börjar jag ångra mitt val då jag tycker akvariet låter lite för mycket. Det är främst när jag startar skummaren samt min oceanrunner 6500 då det börjar låta. Har planer på att byta ut OR 6500 mot en annan pump, deltec funkar inte då jag måste ha pumpen i sumpen.

Min fråga är nu hur ni har gjort när ni ställt akvariet i vardagsrummet, isolerat, köpt bättre utrustning eller struntat i oljudet helt enkelt?

Tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De nya Quiet one pumparna ska tydligen vara mycket tysta, (och billiga) de går att ha både i och utanför sumpen.

Har hört att det var något problem med någon av storlekarna, men

det lär vara löst vid det här laget. Synd annars att du inte hade

möjlighet med en Deltec, de ÄR verkligen knäpptysta.LÄNK: Pumpar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium har jag i Vardagsrummet är som du petig med ljudet och har satt dämpvadd på insidan av ställningen nu efteråt så skulle man klart även satt detta under "golvet" i ställningen risk att det hela blir en resonanslåda. Körde en invändig pump (namn?) innan men nu så då jag bytte sump så borrade jag ett hål i sumpen och kostade på mig en deltecpump (4040).

Har idag bara 2st pumpar i karet 2st Tunzestream 12000+8000 och får säga att nu är det TYST smiley4.gifenda som hörs är en litet svagt porlande från ytavrinningsröret men klart sitter man en kväll med allt annat avstängt (TV, Sterio etc) så hörs ett dovt ljud från Streampumparna då de byter intervall/flöde.

Skummaren är en AquaCare 700A syresten denna är tyst och har hittat en tystare luftpump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Motor_666

min skummare låter som en traktor och står 2 meter från skärmet till projektorn. Det är den som följde med mitt perkula kar.

Är det syrestensskummare som gäller för att bli av med det oljudet?

Är dom effektiva?

Måste man inte byta sten/trä hela tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska försöka få till det så att jag kan installera en deltec samt byta ut min skummare, några rek. på en tyst skummare som högst får vara 55 cm hög?

Aquacaren som wrang har är väl 55 cm? Annars finns ju red dragon pumparna(red devil), dom går ju att ha både i och utanför sumpen. Har inte provat själv, men dom ska vara mkt tysta.

http://www.reefcenter.com/showinfo.asp?2207

http://www.reefcenter.com/showinfo.asp?1720

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en Grotech HEA 150, men har inte startat upp än men här är lite frågor jag skickade till tillverkaren! Köpte den på Sewatec förresten!

Is this a interior skimer or an external skimer? You can use both !

Max aquarium volume: 1000 l

Height, cm: 530mm

Min.high of reef-tank cabin, cm: 550mm

Outside diameter, mm: 200mm, stämmer inte! Gäller nog HEA 200!

Diameter of froth tank: 200mm, stämmer inte! Gäller nog HEA 200!

Footprint size, mm: 200 x 320mm

Air input, l/h: 350 - 400 l/h

Water input, l/h: up to 1000l/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag har en fråga ang skummare/pumpar!?

Jag ska sätta upp ett 200l, vilken skummare rekomenderas? Syresten/venturi? Jag vill ha minst möjligt oljud! smiley18.gif

Jag tänkte ha en eheim pump, som ska stå tort i skåpet under, blir det mer oljud när pumpar står tort?

Är det någon som har "koll" på sådant!? smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en turboflotor med en aquabee pump och måste säga att den är

mycket tyst, det enda som hörs är lite plaskande vatten för jag har

skummaren hängande.

Å andra sidan låter den lilla billiga maxijet pumpen mer än någonting

annat i karet, jag har beställt en ny rotor men blir det inte bättre så

är det bara att hutta å att köpa någoto bättre.

Vad har ni för luftpumpar som anses vara tysta? har en rena air som jag

har hört att de är en av de tystaste men jag tycker ändå att det burrar

lite väl mycket, funderar på isolering.. hur har ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...