Gå till innehåll

Har massa av något i mitt akvarie!


Midde

Rekommenderade inlägg

Tjo..

Konstig överskrift men viste inte riktigt vad jag skulle skriva. Har massa konstiga djur lr vad det nu är på rutan i mitt kar! Ser ut som massa små spindlar som är utspridda över hela framrutan! Någon som vet vad detta e??

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stora är dem, är det små saker under 1-2mm som rör sig lite ryckigt så är det med största sannolikhet diverse "pod:ar" dvs copepod:ar, isopod:ar och/eller amphipod:ar. Blir mumma för de större djuren i karet :). Om det är större så är det nog så att du måste posta en bild för att man ska ha en aning.

Mina rutor blir på några dagar efter rengörning helt fulla med dessa pod:ar, det är ett tecken på att man har bra liv i vattnet, som klarar av att uppehålla alla dessa djur som sen kan bli mat åt större djur. Dom kommer att minska när du skaffar nånting som jagar dessa, som t.ex. en hexataenia (six line wrasse).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stora är dem, är det små saker under 1-2mm som rör sig lite ryckigt så är det med största sannolikhet diverse "pod:ar" dvs copepod:ar, isopod:ar och/eller amphipod:ar. Blir mumma för de större djuren i karet :). Om det är större så är det nog så att du måste posta en bild för att man ska ha en aning.

Mina rutor blir på några dagar efter rengörning helt fulla med dessa pod:ar, det är ett tecken på att man har bra liv i vattnet, som klarar av att uppehålla alla dessa djur som sen kan bli mat åt större djur. Dom kommer att minska när du skaffar nånting som jagar dessa, som t.ex. en hexataenia (six line wrasse).

Ja dom e inte större än så. Å benen bara fladdrar i strömmen. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att benen fladdrar i strömmen gör ju att man kan misstänka att det är mer åt det hållet som Irene säger. En del pods har ben som sticker ut, men det syns att dom används för framdrivning av djuret. Och pods rör på sig, medans hydror som sitter på rutan är i polyp-fas så dom sitter still.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...