Gå till innehåll

Hur fästa sensorer för Tunzes osmolator?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Skall flytta ned min osmolator till sumpen, men har tappat bort de fästen som fanns med från början.

Har någon ett tips på hur man fäster sensorerna i sumpen? Alternativet är ju att köpa Tunzes fäste som reservdel, kostar inte många kronor, men kan tänka mig att det tar ett bra tag innan man får hem det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Skall flytta ned min osmolator till sumpen, men har tappat bort de fästen som fanns med från början.

Har någon ett tips på hur man fäster sensorerna i sumpen? Alternativet är ju att köpa Tunzes fäste som reservdel, kostar inte många kronor, men kan tänka mig att det tar ett bra tag innan man får hem det.

Beror väl på vilka delar du har sumpat (no pun intended) skenorna, sensorhållarna eller bygeln som du klämmer fast skenorna med?

Iofs så kan du nog lösa problemet med lite plexi från Bauhaus/Classe, såga till passande bitar, dremla urtag för sensorerna/borra hål för klämskruven och limma ihop bitarna med hemgjord plexi+aceton tvåkomponent (ungefär 1 del plexi, 3 delar aceton volymmässigt - tar väl 12-24 timmar innan det har löst sig till klister).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Beror väl på vilka delar du har sumpat (no pun intended) skenorna, sensorhållarna eller bygeln som du klämmer fast skenorna med?

Iofs så kan du nog lösa problemet med lite plexi från Bauhaus/Classe, såga till passande bitar, dremla urtag för sensorerna/borra hål för klämskruven och limma ihop bitarna med hemgjord plexi+aceton tvåkomponent (ungefär 1 del plexi, 3 delar aceton volymmässigt - tar väl 12-24 timmar innan det har löst sig till klister).

Hmm, bra ide. Plexi har jag ju redan hemma. Frågan är dock bara om det går att limma plexi mot den bit man kan skjuta up och ned längs skenan. Det är alltså själva hållaren till en av sensorerna jag saknar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Hmm, bra ide. Plexi har jag ju redan hemma. Frågan är dock bara om det går att limma plexi mot den bit man kan skjuta up och ned längs skenan. Det är alltså själva hållaren till en av sensorerna jag saknar.

Med loc-tite så går väl det mesta att fixera. Kanske sandpappra plastdetaljen lite för extra fäste för limmet och limma en "L" klack på plexit så att du har större area på plexit att limma mot?

Det positiva med osmolatorn är väl om din DIY skulle haverera och sensorn trillar ner i vattnet så blir det ingen katastrof eftersom du antingen får ett ljudligt "too high" larm eller ingen påfyllning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...