Gå till innehåll

Limma själv?


Blodapelsin

Rekommenderade inlägg

Ska äntligen börja lite smått på ett kar nu är det tänkt, har inget brottom men tänkte att jag skulle börja med att fixa själva karet i alla fall, jag va inne på att köpa ett måttbeställt för att göra det så enklet som möjligt för mig. Men det finns ingen som säljer det i närheten och det blir ganska mycket pengar, vi har dock en glasmästare i stan, så jag tänkte be han skära ut alla delar till mig och borra, sedan sätter jag ihop karet själv. Jag ser mig själv som "ganska" händig, men när det gäller dethär med att limma ett akvarium har jag tummen mitt i handen, aldrig gjort nått liknande förr... så det jag undrar är följande:

Är det nått som är värt att ge sig på alls? Jag har fått uppfattningen om att det är relativt simpelt, det är inget stort kar det handlar om (70-80l).

Vad ska jag använda för limm/silikon? Vart får man lättast (och billigast) tag i det?

Efter som akvariumet inte är så stort så antar jag att det inte spelar nån större roll ur hållfasthets synpunkt, limmet har väll ungefär lika bra skjuvmotstånd som dragmotstånd... Men hur brukar man göra, limmar man sidorna runt botten eller limmar man sidorna på botten?

Några allmäna tips och synpunkter är alltid bra, jag är som sagt helt orefaren när det gäller detta =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är inga problem att bygga själv använd bara ett bra silicon typ Perenator !

Och tvätta av allt med t-röd och prov tejpa det först och märk upp alla skivorna med siffror så vet du att allt passar och i vilken ordning.

Sen om du limmar på eller runt botten gör du som du vill men i den storleken du vill ha så hade jag ställt allt på !

Och tryck inte ihop skivorna utan tänk på 1-3 mm iallafall i mellan så e det ok.

Sen e det bara att vänta ett par dagar och testa det i badrumet så det håller .

Lycka till och som sagt vem som helst kan bara man tar det lugnt så löser det sig och skulle det vara jobbigt så be glasmästaren han gör det nog gärna för en slant .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en hel del som räknat på det, och enligt dom så lönar det sig inte att limma själv. Om du ändå ska göra det så är det viktigt med mellanrummet som Henrik nämner, se till att fylla ut mellanrummet ordentligt och det får inte bli luftbubblor i fogen.

Använd ett riktigt silikon som Henrik nämner. Billigare sorter funkar till mindre kar på upp till 200 liter kanske.

Se till att glaset du beställer har rätt tjocklek, det finns en del tabeller för det (kan inte hitta någon nu).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...