Gå till innehåll

Optiwhite-glas mm


Datate

Rekommenderade inlägg

Sitter här å dagdrömmer lite om nya framtida projekt...

En liten dröm jag har är att modifiera vårat 828L-kar. Bygga om avrinningen genom att borra botten och bygga ytavrinning baktill i mitten (för att kunna använda våran wavebox som nu ligger i garderoben), samt få in sump mm under karet istället för i ett skåp vid sidan om. Dessutom drömmer jag om att få byta den ganska repiga framrutan mot optiwhite-glas.

För att se lite var mina framtida drömmar skulle kunna hamna rent prismässigt så undrar jag om någon har ett ungefärligt pris på ow-glas. Framrutan är 230x60x12.

Sen undrar jag lite om någon har ett endaste hum om vad det skulle kosta att få ett kar omlimmat på plats. Dvs man tömmer karet, skär ner det och sen gör glasmästaren/akvariebyggaren resten på plats i huset.

Som sagt...snart är vi kanske 2 arbetslösa i familjen med villla å småbarn...dvs detta är mer än liten dröm är nått som kommer ske närmaste året. Infon vill jag mest ha för att se var det skulle kunna hamna, mer än att verkligen planera nått seriöst. Man behöver ju dock nått att drömma om när man ev knappt kommer ha råd med mat... Med andra ord så kommer jag inte i dagsläget ringa runt å fråga olika personer, utan ville mest se om nån har en liten halvkvalificerad gissning att komma med =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

jag betalde 1200kr kvm för mitt opti white glas inkl skärning.

limmning i hemmet finns säkert nån på forumet som kan, veijos på forumet t.ex är bra på limma akvarium hör med han jag kan hänga med upp jag med om det är till hjälp.

"vi har en kompis i örebro så det blir liksom 2 flugor på smällen"

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jupiter: Tack för förslaget! Dock är det inte aktuellt i dagsläget, utan som sagt en framtida dröm som jag vill få lite mer kött på benen på...så att säga ;)

Dock bra att veta att det finns duktiga akvarielimmare som kan ställa upp när det ev bär hän.

Wrang: Vad krävs för att borra då. Bara en diamantborr, eller ett helt borrstativ med allt? Kanske krävs för att få det rakt å så riskfritt som möjligt iofs...

1600kr EXTRA? Utöver hur mycket då..? Tänkte mig att en normal ruta på 230x60 (=1.38m2) kanske kunde kosta runt 1500-2000kr, men om det nu kostade 1600kr extra för endast 0.77m2 så antar jag att bara originalglaset skulle gå lös på kanske 3000-3500kr...eller är jag totalt ute och cyklar?

På tal om borrning... Vad är det närmaste kanten på glaset som man kan borra utan fara? Skulle man ev göra en sådan modifikation framöver nångång så vill man ju ha en såpass "grund" avrinningsbox som möjligt. Karet är ju bara 60 djupt, så man vill ju inte stjäla för mycket utrymme på djupet.

Tittat lite smått på coast-to-coast, men vet inte riktigt om det skulle kunna vara ett alternativ. Så ska man flytta ut karet från väggen å bygga en annan variant av bänk osv osv.

Som sagt...bara spekulationer och drömmar...men vad annars kan man göra när man inte har råd med annat för tillfället...nått måste man ju engagera hjärnan med hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...