Gå till innehåll

Nakensnigel?


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Tände upp i vardagsrummet och såg denna konstiga tingest mot bakgrunden.

Den är lite större än en gammal 50 öring och ganska platt. Rör sig hyfsat snabbt.

Nu när den sträckt ut sig lite så är den ca 2-3 cm lång såg jag. Verkar ha en ganska lång mun och betar av på bakgrunden.

Finns det någon som har en bra gissning? Svårt att få till bra foto för jag kommer inte åt timern utan att flytta runt på en massa, så det blev foto med manuell fokus och blixt.

post-1799-14468916812095_thumb.jpg

post-1799-14468916812346_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt som jag fått den översatt så ska den kunna ge sig på en del koraller, bla accroporor. (hur stavas det?)

Forumet verkar jag inte kunna komma in på?

Ska se om jag ser den inatt igen. Men där den gick fram är det rent. Så jag är lite klöven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har låtit den vara, har sett den vid ett par tillfällen till och den betar av riktigt bra på rutor och bakgrund. Så länge inget försvinner i karet så får han stanna kvar. Han har tom fått ett namn, Sluggo. Precis som min gamla boa hette.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det där är svarta Stomatella - bra algätare som är relativt lätta att få förökning på.

Scutus har mycket mindre skal - så litet att det ibland inte alls syns när de krullar upp kroppen över det och den ser ut som en nakensnäcka då.

Scutus revsäkerhet är lite omdiskuterad av vad jag läst mig till - många verkar inte ha problem alls, men vissa har haft korallätare. Kanske beror på hur mycket annan föda man har i karet?

Jens: jag har sett mina sträcka på sig som din på en bild, sen liksom nyser dom ut ägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig har den inte gjort skada iaf. Ser den numera varje kväll. Den har en hörna i karet som sitt territorium. Och den har inte gett sig på koraller heller. Men en utmärkt städare. Min slimlinebakgrund ser helt ren ut där den tar sig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Jag började med 5. Både brun/beige och svarta- Har nu säkert 30 eller fler. Äter som fasen. Billig städpatrull, och så är dom ganska fina också.

De kan inet va så att när de väl börjar bli många så kan de gå på koraller o snaska?

För att det börjar bli sämre mängd med mat liksom!?!

Jag är själv en snäckfantast så kommer leta upp roligare snäckor än turbosar!!

Tycker nassariusarna är så tuffa med sin stil som ubåtar i sanden :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan inet va så att när de väl börjar bli många så kan de gå på koraller o snaska?

För att det börjar bli sämre mängd med mat liksom!?!

Jag är själv en snäckfantast så kommer leta upp roligare snäckor än turbosar!!

Tycker nassariusarna är så tuffa med sin stil som ubåtar i sanden :skrattar:

De räknas som revsäkra vad jag läst, och jag har aldrig sett dom äta koraller - däremot vissa makroalger verkar slinka ner. Jag gillar alla dom snabba snäckorna - de som kan få upp sån fart att man knappt tror det är sant. T ex stomatella och nassarius, men även trochus-arter. Cerither får vad jag märkt inte upp samma fart men de är ganska skoj med lång snabel som de bökar i sanden med. På sikt vill jag skaffa de mindre och enligt ganska samstämmiga uppgifter revsäkra kaurisnäckor, Cypraea Annulus eller C. Moneta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...