Gå till innehåll

Problem med Ca och KH


NIKE

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Skulle behöva lite akut hjälp med ett litet problem.

Får nämligen inte upp varken KH eller Ca halten i karet.

Magnesium ligger på 1430 så den är ok.

Använder KZ CA-Concentrate maxdos 3ml/dag i mitt kar, har provat med 5ml/dag men det händer inget, varken sjunker eller höjs, ligger på 350 nu.

Sen använder jag KZ KH-plus maxdos 3ml/dag, har även provat o dosera 5ml/dag men ingen effekt, KH ligger på 4.7

Så karet ser ut som skit nu med hyfsad ökning av Röda slemalger på allt.!!!!

Fiskarna verkar inte heller må speciellt bra.

Behöver verkligen hjälp!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om preparaten är samma skräp som Korallen $ucht's Magnesium komplex så lär du få tippa i rejäla mängder. Kan inte heller förstå varför det skall vara så svårt för dom att skriva ut hur mycket som behövs för att höja x ppm.

Skaffa CaCl och Karbonater i pulverform för att höja värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi antar att du har 250 liter vatten i karet behöver du drygt 50 gram kalciumklorid för att få ett bra värde på Ca. Laddar du hem aquacalc kan du se vilka tillsatser som behövs för att få bra värden. De röda slemalgerna bekämpar du lättast med en aluminiumbaserad fosfatreducering. När du fått ordning på värdena och algerna är det dags för KZ- preparaten för att jobba för ännu bättre färger på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi antar att du har 250 liter vatten i karet behöver du drygt 50 gram kalciumklorid för att få ett bra värde på Ca. Laddar du hem aquacalc kan du se vilka tillsatser som behövs för att få bra värden. De röda slemalgerna bekämpar du lättast med en aluminiumbaserad fosfatreducering. När du fått ordning på värdena och algerna är det dags för KZ- preparaten för att jobba för ännu bättre färger på korallerna.

Får inget utslag alls på fosfattestet (salifert)

var får man tag på Kalciumklorid?

Var hittar jag aquacalc?? hittade bara ngn sida som säljer mätinstrument

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det flytande du kör? Jag körde med grotech 1 2 3 flytande och hade jättsvårt att få upp mitt kh värde så köpte jag grotech pulver idag och en och en halv skopa av det så gick kh värdet upp från 7,5 till 10,5 så där får man istället passa sig så man inte överdoserar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...