Gå till innehåll

Jontes Kub 70x70x70


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Jahapp.

Eftersom jag börjat fylla vatten i detta karet idag och behöver fråga en sak tänkte jag att det är lika bra att starta en egen tråd om karet för att få allt samlat i det.

Jag har köpt karet begagnat och det har stått några veckor men nu är det dax att börja fylla det med Osmosvatten så jag kan köpa levande sten snart.

Tekniken är inte riktigt bestämmd än vad som följde med karet.

Skummare skall köras och det var en MH 250W med en 140000k lampa och två arctic ljus t5 24w tror jag det är.

Fick med en doserpump och alla vätskor och pulver för att köra balling. Vet dock inte om jag skall köra balling eller bygga en kalkreaktor ala ländström som har en enkel och genial lösning för detta. Känns betydligt enklare faktiskt.

Planen just nu är att även bygga en ozonreaktor ala Ländström och testa hans recept. Datrucka var den som gav mig detta tipset då det kan vara skoj att köra ngt annat än zeovith som jag kör i mitt andra kar.

Jag planerar att lägga i ca 30 kg levande sten till att börja med så får vi se sedan om det behövs mer. ¨Efersom karet är ganska högt och jag har ett redan som är högt och vet hur trist det är att fixa med saker på botten har jag tänkt att köra en pelare med en stor platt sten i toppen. dels tror jag det blir lite coolt då fiskarna kans imma runt under stenen och samtidigt får korallerna mer ljus och det blir lite som en fragghylla istället... vi får se...

Sumpen är på ca 100 liter med ett 25 liters osmosvatten fack. kommer även att använda osmolator.

Jag har iaf köpt en stor sten som är perfekt för detta ändamålet i lerum. Nu fuynderar jag på om man bör/skall laka ur den och hur man isf gör detta är det ngn som kan svara på detta? Skall man laka ur den i sötvatten eller måste den ligga i saltvatten när man lakar ur den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Död LS lägger du lämpligast i en hink/tunna med osmosvatten, i med en pump så det blir lite cirk. Mät fosfat efter 2-3 dagar (det är väl fosfat du vill laka ur). Om du kan mäta fosfat så byt vattnet igen, i med lite fosfatremover i hinken/pumpen, och gör om proceduren efter några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Död LS lägger du lämpligast i en hink/tunna med osmosvatten, i med en pump så det blir lite cirk. Mät fosfat efter 2-3 dagar (det är väl fosfat du vill laka ur). Om du kan mäta fosfat så byt vattnet igen, i med lite fosfatremover i hinken/pumpen, och gör om proceduren efter några dagar.

Tack :) så får det bli :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...