Gå till innehåll

Höja KH med Bikarbonat


Marie_hbg

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Tänkte dubble kolla mer er som kan kemi lite bättre än jag.

Jag ska höja KH med 3 och tänkte göra det med hjälp av bikarbonat.

"Tillsätt ren bikarbonat utblandat i vatten. 3 gram höjer alkaniteten

med ~1dKH för 100l vatten"

Så nu till frågan om dosering. Om jag ska höja mitt KH med 3 i ett 180L akvarium så borde jag till sätta 5.4g bikarbonat för varje steg eller ?

Skulle jag kunna ta 16,2g och blanda det i 3 liter vatten och tillsätta 1L om dagen i 3 dagar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det viktigaste i texten du citerade är "~" tecknet.

Om jag var i dina skor så skulle jag;

Blanda till 1-1½ liter enligt instruktionerna (3g bikarbonat). Pytsa i som top-off vatten -antagligen gäller samma som för kalkvatten, få in det nånstans i akvariet där det är bra flås på vattnet så att det blandas ut fort, eller droppa i under en längre tid.

Sen mäta KH och repetera enligt ovan, inte för snabbt, typ en gång per dygn som max, tills målvärde för KH är uppnått. Sen skulle jag nog också köra med ett annat test också eller be någon affär/vän dubbelkolla vattnet med ett annat test så att man inte korrigerar något som är ok redan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det viktigaste i texten du citerade är "~" tecknet.

Om jag var i dina skor så skulle jag;

Blanda till 1-1½ liter enligt instruktionerna (3g bikarbonat). Pytsa i som top-off vatten -antagligen gäller samma som för kalkvatten, få in det nånstans i akvariet där det är bra flås på vattnet så att det blandas ut fort, eller droppa i under en längre tid.

Sen mäta KH och repetera enligt ovan, inte för snabbt, typ en gång per dygn som max, tills målvärde för KH är uppnått. Sen skulle jag nog också köra med ett annat test också eller be någon affär/vän dubbelkolla vattnet med ett annat test så att man inte korrigerar något som är ok redan.

Tackar för svar.

Vill egentligen bara veta att jag inte gör tokfel =)

Jag har idag blandat en omgång alltså 1L vatten och hällde i det vid en av pumparna så det blandade sig fort. Ska imorgon göra samma sak tänkte jag.

Och på torsdag så blir det att köpa ett annat test så att man kan dubble kolla som du säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...