Gå till innehåll

behöver vi alla tillsatser?


crille

Rekommenderade inlägg

Jag tycker det är skönt så länge jag slipper marketing-bullshit ifrån handlare. Jag sätter ut taggarna och lutar mig skeptiskt tillbaka varje gång det presenteras ett nytt "undermedel". Motvalls s.a.s.

Faktum är att om man gräver igenom ex Reefkeepings TOTM's så sköts det allra flesta enligt akvaristernas egna metoder utan svindyra undermedel.

En liknelse (om det tillåts att svära lite):

Det ser ut på samma sätt i växtakvarievärlden. Det finns massa dyra undermedel där åxå men de flesta har numera insett att med KNO3, KH2PO4, nån schysst microblandning och en massa kolsyra så kommer man långt, till och med mycket långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det vore väldigt trevligt om dom gamla rävarna här skulle tipsa om vad dom ser som de absolut bästa tillsatserna? För det är ju en riktig tillgång för oss som inte hunnit testa alla medel att få lite stalltips på vad dom som hållit på i många år kommit fram till är de bästa tillsatserna, allt ifrån vad dom använder för att dra upp KH (är det så enkelt och billigt som bikarbonat?), Ca och Mg till de mindre vanliga tillsatserna. T.ex. ser ni Strontium eller Jod som nåt som man behöver tillsätta om man sköter sina vattenbyten? Mirakelmedel är jag personligen skeptisk till, men finns det något som t.ex. Stig tycker är otroligt bra så är man ju grymt nyfiken på det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..Jag sätter ut taggarna och lutar mig skeptiskt tillbaka varje gång det presenteras ett nytt "undermedel". Motvalls s.a.s....

På den punkten så konstaterar jag att vi tänker på samma sätt. I grund och botten så är jag en riktig teknikfreak men detta har jag försökt skaka av mig under de senaste åren. Vad gäller akvariet och teknik så är jag väldigt gammaldax och konservativ. Har dock fått krypa till korset lite och köpt mig en riktig skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Balling classic med Fauna Marins Ultra Trace som spårämnen i dunkarna. Det gjorde skillnad när jag började med spårämnena. Innan dess körde jag med dagsdosering av Ultra organic men nu gör det ingen synbar skillnad. Ibland tillsätter jag aminosyror för att få Tubastrea att slå ut innan matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...