Gå till innehåll

Karantän


tobias.nero

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Jag funderar över vad finns det för alternativa invånare som man kan ha i ett karantänkar. Då menar jag allt ifrån fisk, koraller och andra lägre djur.

Min fråga dök upp nyligen då jag har haft lite bortfall av fisk och då går jag i tankar om att uppgradera till större kar till sommaren.

Det ultimata karantänkar i min mening är ett kar som hela tiden står och bubblar så det är inkört. Och då vill man ju gärna ha lite ögongodis i det, men gärna ögongodis som tål koppar och andra eventuella preparat som kan komma i fråga vid sjukdom eller andra angrepp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ögongodis som tål koppar får du nog leta efter.

När jag körde saltvatten under 80-talet så hade jag följande uppsättning.

En ställning med akvarium i garaget som kördes som 'vanliga' kar men utan skummare eller liknande tekniska hjälpmedel. Ett av dessa kar var mitt karantänskar. Det innehöll korallsand samt faxesten, LS var inte vanligt på den tiden.

Nya fiskar fick således tillbringa några veckor i detta kar. I de fall fisk fick prick eller andra sjukdomar så plockade jag upp dem och medicinerade i ett litet 10-15 liters kar. Efter medicinering tillbaka till karantänskaret.

Huvudkaret blev således aktullet först efter ett antal symptomfria veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt karantänkar har inget ögongodis förutom när det är karantändjur i det, jag har bara ett innerfilter med svamp och ett luftdrivet filter, dessa räcker för att hålla en biologisk filtrering av amoniak och nitrit, en doppvärmare för temp, belysning som dras ner till ett mininmum (1h) när inget ljuskrävande finns i karet, sen har jag lite PVC rör som är upphöjt i karet som jag fäster ev koraller, detta för att försvåra för eventuella liftare som ramlar av att kunna komma tillbaks till djuret i fråga.

Karantänkar ska helst vara ganska sterila för att man lätt ska kunna se eventuella liftare eller parasiter. Jag har varken LS eller sand av detta skäl. Parasiter kan ju lätt fullfölja sin livscykel om det finns ställen för cystor/ägg att gömmas. Jag försöker hålla botten så ren som möjligt när jag har något i karet så man ser eventuell ohyra så lätt som möjligt. När karet står tomt så matar jag även då för att hålla bakterierna vid liv. Då är jag inte lika nogrann med bottenrengörningen, och det brukar bli lite bruna rester ifrån maten som samlas upp, men detta suger jag upp innan något kommer i karet.

Vattnet tas vid vattenbyten ifrån huvudkaret så får man hela tiden ett vatten som är ganska likt det dom skall till och av en god vattenkvalitet.

Jag har faktiskt en liten vän i karet som får putsa lite, och vara lite indikator på att inte vattnet är överjä*ligt. Det är en liten blåbenad eremit som drar runt och äter lite av maten jag slänger i varannan dag. Den har klarat sig bra där hittills så :).

Så mitt karantänkar är ju inte det vakraste man har, men det är funktionellt... Jag tänkte ta några bilder på min karantän och lösningen på korallfästningen i karantänkaret när jag fått mina fraggar ifrån Sillen på fredag. Har för tillfället bara i en liten Oxypora som jag fick av butiken då den var lite sliten, som jag tänkte försöka sköta om och få den att återhämta sig.

Några länkar:

http://www.reefkeeping.com/issues/2004-10/sp/feature/index.php

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23584-fish-quarantine-process-step-step.html

http://www.chucksaddiction.com/quarantine.html

http://www.advancedaquarist.com/2006/1/aafeature2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar man inte ha lägre saltvärde i ett karantäns kar någonstans mellan 1.019-1.021 är ganska säker på att jag läst att parasiter inte gillar den lägre salthalten medans fiskar klarar den galant.

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Du har helt rätt, en lägre salthalt gör det faktiskt mindre ansträngande för fisken då dess njurar inte behöver jobba så hårt för att göra sig av med saltet. En del kör ju med ännu lägre salthalt om man vet att man har parasiter på fiskar (typ 12ppt för då får parasiterna det riktigt svårt och fiskarna är nära sin osmosbalans). http://www.advancedaquarist.com/2007/6/fish

Detta tror inte kan rekommenderas för koraller dock. Tror att man inte bör gå under SG 1.020 för koraller, men har inte läst på detta område så noggrant, nu när jag karantänför koraller så kör jag full salinitet på 35ppt. Vet inte om det är optimalt men funkar, speciellt om man kör lite TM pro-coral-cure dopp 1 eller 2 ggr under karantänen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länkarna Jani och tack Henrik och Ingemar för svaren. Posta gärna bilder sen så man får se hur du gjort med PVC rören (Jani).

Ni har ju helt rätt när det gäller att man helst inte ska ha annat i karet när det egentligen bara ska vara funktionellt. Tänkte man kunde haft något i eftersom det ändå drar lite el osv så man kunde utnyttjat det till max. Jag lyssnar på era tips tror jag och håller det sterilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...