Gå till innehåll

Hjälp - Skivanemoner


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Har någon av er koll på vad som kan slå ut skivanemoner?

jag har problem i ett av mina kar, de är verkligen skrumpna.

Innan detta så förökade de sig som kaniner, och har fortsatt att föröka sig, trots att de är skrumpna.

Kan de slå ut varandra i ett akvarium ifall de blir för många? pga gifter eller pga brist på spårämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för du för annat i karet? hur mår de? Har du gjort några ändringar i karet? belysning, nya djur, nya tillsatser??

Snabba ändringar i vattenvärden kan få dem att dra ihop sig och ev spy ut lite tarmar. Annars så kan jag tänka mig att dom kan ha dragit ihop sig av för stark belysning, för stark ström, eller som Ingemar sa, för näringsfattigt vatten, många skivisar tros ta upp lösta näringsämnen direkt ur vattenpelaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara som så att dina vattenvärden förändrats och på så vis får dem att skrumpna? Jag tänker på salthalt, Mg, Ca och KH.

Eller har du kanske riktigt låga näringsämnen i karet, kanske för låga?

Alltså detta började för mer än tre månader sedan, det var i samband med att jag lekte med triple buffer, dvs kh svängde ungefär samtidigt som skivorna började skrumpna. Men, detta var tre månader sen, jag har minst haft 2.5 månader utan buffersvängningar, och under denna tiden har minst fem skivor tillkommit i karet, dessa är också skrumpna. dvs jag misstänker att något annat ligger bakom problemen

Lite värden.

Salthalt 1.025

Ph 8.3

Kh 7 sjunker till 6.5 mellan vattenbyten

Ca 380

Mg 1360

P04 0

NO3 0

För tillfället kör jag med rowa och kol, inget annat, jag har sett en tendens till förbättring hos fyra individer, fortfarande majoriteten dåliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för du för annat i karet? hur mår de? Har du gjort några ändringar i karet? belysning, nya djur, nya tillsatser??

Snabba ändringar i vattenvärden kan få dem att dra ihop sig och ev spy ut lite tarmar. Annars så kan jag tänka mig att dom kan ha dragit ihop sig av för stark belysning, för stark ström, eller som Ingemar sa, för näringsfattigt vatten, många skivisar tros ta upp lösta näringsämnen direkt ur vattenpelaren.

Jag har en Favia, som är stor för karet, sen har jag lite gula kolonialanemoner, de växerr som kaniner, har verkligen hittat en bra plats till dem, sen har jag haft en stor euphyllia, men den är flyttat nu, har en liten euphyllia som har tre polyper.. den växer bra.

nya tillsatser, om du läser mitt ovan inlägg om triple buffer.. så.. det har jag slutat med för att ta tillbaka skivorna. men det har inte hjälpt på tre månader typ. så jag misstänker något annat spökar. typ att det är för många skivor i karet, och det blir brist på något näringsämne pga det, eller att de slåss mot varandra genom utsöndring av gift.

några skivor sitter uppe i belysning som kan hålla sps-er men några sitter på bottnen. alla lika skrumpna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa ett vattenbyte !!

jag har testat vattenbyte, bytt en gång i veckan, 10% snart i tre månader. har testat vad jag kommit på liksom.

nu börjar jag undra om hurvida jag har för många individer i mitt kar..

jag räknade dem precis..

50 individer på ett AN-evolution 37 liter.

hm. ska nog plocka bort hälften minst. men.. har ni hört att de ka slå ut varandra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har någon av er koll på vad som kan slå ut skivanemoner?

jag har problem i ett av mina kar, de är verkligen skrumpna.

Innan detta så förökade de sig som kaniner, och har fortsatt att föröka sig, trots att de är skrumpna.

Kan de slå ut varandra i ett akvarium ifall de blir för många? pga gifter eller pga brist på spårämnen.

Har samma problem en blev hundra.Köpte en smal kniv sk brytkniv liten sen snittar jag dom i foten och tar bort dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast brukar inte koraller av samma art eller ens släkte vara farliga för varandra, krigen brukar vara mellan olika släkten. Men du hade 0 i både Nitrat och Fosfat? kan ju fortfarande vara det? har du några andra djur i karet som du matar? för kan ju vara så enkelt att det är näringsbrist om det inte tillförs något...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av de verksamma substanserna i triple buffer är borat. Det motverkar pH- sänkning men innehåller inte karbonat. Det betyder att kH- testen ser borat som karbonat! Alltså: Mäter du kH 8 kan 3 enheter bero på borat och resten dvs 5 på karbonathårdhet. Borat förbrukas inte så enda sättet att minska halten är vattenbyten.

Använd gärna triple buffer till fish only men bara i yttersta nödfall i samband med alger eller koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av de verksamma substanserna i triple buffer är borat. Det motverkar pH- sänkning men innehåller inte karbonat. Det betyder att kH- testen ser borat som karbonat! Alltså: Mäter du kH 8 kan 3 enheter bero på borat och resten dvs 5 på karbonathårdhet. Borat förbrukas inte så enda sättet att minska halten är vattenbyten.

Använd gärna triple buffer till fish only men bara i yttersta nödfall i samband med alger eller koraller.

Ja, jag slutade med triple buffer, vill köpa double buffer, men har inte hittat något, och inte mäktat med att blanda själv. gillar heller inte att de blandar i borat.

men jag har bytat 10% i veckan så länge nu att jag tror jag blivit av med boraten.

men skivorna ser kass ut ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast brukar inte koraller av samma art eller ens släkte vara farliga för varandra, krigen brukar vara mellan olika släkten. Men du hade 0 i både Nitrat och Fosfat? kan ju fortfarande vara det? har du några andra djur i karet som du matar? för kan ju vara så enkelt att det är näringsbrist om det inte tillförs något...

jag har fiskar och räkor i detta kar, så de får både nitrat och fosfat, fosfaten plockar jag med remover, nitratet med vattenbyten och lite algtillväxt i karet.. det växer gröna alger här och var stans.

men jag ska testa och plocka borta typ 30 skivor från karet. se vad som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...