Gå till innehåll

Lågt Ca trots dosering?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Det har kommit upp en förfrågan om mera kluriga trådar så här kommer en riktig nöt att knäcka.

Min fraggburk har börjat krångla till det för mig riktigt ordentligt när det gäller vattenvärden och jag tänkte använda mallen för korallproblem så får ni så mycket info som möjligt direkt.

Det grundläggande problemet är att Ca faller och ballingdoseringen verkar inte få stopp på de hela eller ha någon höjjande inverkan på själva halten.

- Hur länge har akvariet varit igång. 2008-04

- Vattenvolym brutto samt netto. Den verkliga volymen är kring 190L

- Mängd levande sten. 18kg ca

- Belysningstyp/tid. 8X39w T5, 8h per dag full effekt 6h annars 50%

- Temperatur morgon och kväll. 25,3-25,6 konstant

- Salthalt. 1,025, Refraktometer som är kalibrerad med FM´s ref vätska.

- Kalcium Ca. 350 enligt salifert, om jag testar med ref vätska så verkar testet visa 20ppm för lite.

- Magnesium Mg. 1400 salifert

- Karbonathårdhet dKh. 9,9 salifert, 10 elos

- Fosfat och Nitrat. 0,03 D&D på morgonen, 1-2 M&N

- Nitrit/Ammonia Har ej testats

- Ph . 8,2 rätt stabilt dygnet runt

-Övriga Värden som Tex. koppar, Silikat mm.. kalium 380 FM

- Använder du osmos och har den ett silikatfilter. JA

- Hur tillsätter du spårämnen, ca.mg.dkh. Balling Classic med en Grotech3, balanserad lösning, 130ml per dygn dvs 9,3 gram calcium... Sänker jag dosen så faller Ca.

Dvs, 130ml av kalcium , 130ml av bicarb.., och 130ml natriumcloridfritt salt.

Jag har även haft en separat dunk med mg men det verkar inte behövas längre.

- Övriga tillsatser. UltraBak 0,6ml per dygn, 1ml organotrace per dygn. Aminosyror mer sporadiskt.

- Skummare. Deltec Mce 600

- Filtrering/rengöring. Aktivt kol 1,6dl i reaktor, 250gram Zeolit i skummaren.

- Pumpar/flöde. 2st tunze6055 med intervallstyrning, 1000l/h från sumpen samt en koralia 1.

- Vattenbyte. 10%+ per vecka

- Placering av korallen samt andra koraller i närheten. Det är rätt fullt med fraggar(sps) och mindre kolonier längsmed hela bottnen och dom ser inte riktigt så pigga ut nu dålig PE och allmänt lite tråkiga i skinnet.

- Allmän beskrivning av problemen samt tidslinje..

Första gången ca föll var för lite över en månad sedan, och då droppade den till 300 samtidigt som kh gick i taket med dKh12+, magnesiumet hade även fallit ner till 1200. Det hade gått rätt raskt ner under en vecka för helgen innan hade jag helt normala värden.(400ca, 8dKh, 1280-1300mg)

Jag löste problemet genom ett stort vattenbyte med D&D salt så jag kom upp i följande värden Ca 380, dkh 9, mg 1300.

Efter det har jag dock inte kunnat höjja mitt Ca med hjälp av balling.

Det har hållits stabilt tills nu i veckan då det börjat dra iväg igen med ett fallande Ca och stigande dKh, magnesiumet är dock opåverkat och det går att reglera med magnesiumtillsatser(balling).

- Övrigt.

Jag har inte sett någon utfällning påpumpar eller värmare.

Jag hoppas att jag gjort någon klantig miss då det vore enklast att korrigera, men jag har inte blandat ihop burkarna åtminstone och vågen som jag använder är kalibrerad(gammal läkemedelsindustrivåg).

Jag har även provat större engångsdoser utan inverkan på ppm.

Så finns det några förslag på vad som kan vara fel??

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt att läsa på om balling eftersom det mest lyckade karet med det som jag vill satsa på kör den metoden och det också verkar rimligt med tanken bakom. Det jag noterat är att det finns en klar åsiktskillnad i hur metoden skall tillämpas som kan gå mellan norrmän och tyskar.

Somliga förespråkar en balanserad dosering där allt skall jämna ut sig i slutändan. Andra hävdar att det inte alls är säkert att förbrukningen i karet är inställd enligt en balanserad ballingmetod och att man då måste göra anpassningar till den individuella förbrukningen i det aktuella karet för att inte vattenvärdena skall bli obalanserade. Debatten kan tydligen bli hård ibland.

Kanske är det så att ditt kar inte har förstått det där med att förbrukningen av olika ämnen bör vara i takt med en balanserad balling. Du kanske helt enkelt råkar ha hög förbrukning av kalcium jämfört med förbrukning av annat. Håller du på att envisas med att karet skall följa en fyrkantig norm så kanske det aldrig blir bra.

Varför inte helt enkelt prova med att skruva upp doseringen på kalcium enbart? Visserligen blir det inte så trevligt balanserat med allting som tanken är med ballingmetoden men stämmer inte kartan och verkligheten så kan det ibland vara praktiskt att strunta i kartan och anpassa sig till hur det faktiskt ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 olika tester duger ju bra så dina värden måste stämma. Jag känner inte till om det finns något som stör Ca test och jag kan inte minnas att jag läst det här på SG heller.

Nu blir jag jobbig, stämmer ditt Mg test? Visst måste Mg ligga på 'rätt' nivå för att man skall kunna få upp Ca?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat med Grotechs pulver utan resultat, Calcium pro instant.

Verkar inte kunna buffra upp alls vilket känns väldigt konstigt, det blir dock skillnad då jag byter vatten.

Då kan jag få en lite höjjning så i morgon byter jag vatten och gör lite mätningar igen...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är klippt från Grotechs hemsida:

Calciumpro Instant

Immediately soluble Calcium

In the marine water aquarium, great quantities of Calcium and Magnesium are required, in order to achieve an optimum growth of corals and red calc algaes.

1 measuring spoon (abt. 10g) results in an increase of the calcium contents by abt. 18mg per 100 liter aquarium water, without shifting of the ion balance.

Utan att ändra jonbalansen innebär att det innehåller något kH-höjande. Jag misstänker att det Grotec- preparat du borde använda heter Kalcium pro. Eller helt enkelt kalciumklorid(dihydrat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min förbrukning ligger på 10-15ppm per dag om jag inte har räknat helt tokigt, vissa arter växer väldigt bra medans en del acron står i princip stilla.

Jag provade grotech´s preparat en gång bara för se om det gjorde någon skillnad, annars har jag bara använt balling kemikalier...

Det jag använt är FM´s balling så det borde inte vara några problem där, kanske prova med en annan burk?

Nu har jag ändrat doseringen så att jag har 130ml ca fortfarande men sänkt dom andra till 100ml, få se vad som händer.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...