Roos Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 Vad ska man ha för att buffra Kalium?Finns det något bra ?Just nu använder jag Kaliumiodid - Fluor från Korallen-zucht 6 droppar per dag för att underhålla tillväxten men jag skulle vilja höja värdet det ligger på 220 nu och det är för lågt.Tacksam för hjälp Citera
stigigemla Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 Kaliumklorid eller kaliumsulfat passar bra. Men är du verkligen säker på värdet?Normalt sett är det ju praktiskt taget ingen kaliumförbrukning och salterna brukar inehålla mer än 300 mg/liter.Jag skulle testa en referenslösning för att kolla testet. Citera
NiXoN Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 Kaliumtesterna kan vara lite mariga, jag brukar köra 3st o ta ett snitt. Om jag inte missminner mig så är det mera åtgång om man kör nån zeo variant så 220 är inte omöjligt. Sen finns det tex D&D saltet som har rätt högt K värde, tror samma gäller för ReefersBest...Undrar om kaliumjodid dropparna funkar för att hålla värden? Kz har ett par andra preparat för de syftet och dom kommer på lite större flaskor.Annars så är väl kaliumklorid billigast, vissa akvarieväxt sajter säljer sånt...//NiXoN Citera
mr cheezy Postat 27 februari 2009 Postat 27 februari 2009 nej kz kaliumjodid är ej till för att hålla uppe kalium. Vill du höjja eller hålla värdet så finns det k-balace och k-balance strong Citera
Roos Postat 28 februari 2009 Författare Postat 28 februari 2009 Tack alla saltvattennördar för alla ideer.Nu har jag fått lite nya ideer igen.Det känns så djävla skönt att veta att jag inte är ensam med massa funderingar och det känns skönt att kunna bolla lite med er Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.