Gå till innehåll

Lek med tanken att en salt/temp mätare med kulor i botten går sönder i karet..


barneth

Rekommenderade inlägg

Ponera att man har en salt/temp -mätare i glas och den går sönder i karet så att alla "kulorna" i botten av den hamnar i karet och när man sedan kör med en magnet och kulorna fastnar på den, så man avlägsnar dem och tror att man fått bort alla men efter tre veckor så gör man en ny sökning med magnet och upptäcker mot sin förfasan att det fortfarande finns kulor kvar i sanden. Kulorna är nu inte längre runda men däremot rostiga och deformerade av rostangreppet. Efter denna magnetsökning får man upp ca 100 st kulor. Frågor:

1. Vad kan detta ha ställt till med i karet?

2. Är vattenbyten det man bör ägna tiden åt de kommande dagarna?

3. Kan fiskar ta stryk av detta?

4. Lägre djur, hur påverkar detta dem?

5. Slemalger? Gillar dom detta och sprider sig som kaniner?

JA, det har hänt. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök, det har nyligen varit uppe på tapeten. Nu är det inte kvicksilver i termometern som tur är. Det hade varit lite mer "intressant"..

Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket.

Hej å tack för ditt svar. Själva tempröret med färg i har icke gått sönder. Bara själva glashöljet så att kallbreringskulorna kommit lös.

Ps. Jag har sökt hela morgonen utan att finna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak hände mig. Termometern hade flutit runt, och vips så hade en av tunze-magneterna dragit till sig termometern med en sån kraft att den gått sönder. Blev livrädd att det kommit kvicksilver i karet, eller nått annat hämskt...men efter ett antal lugnande inlägg så var allt bra igen.

Vet inte vad tråden hette, men sök på Datate så borde du hitta tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak hände mig. Termometern hade flutit runt, och vips så hade en av tunze-magneterna dragit till sig termometern med en sån kraft att den gått sönder. Blev livrädd att det kommit kvicksilver i karet, eller nått annat hämskt...men efter ett antal lugnande inlägg så var allt bra igen.

Vet inte vad tråden hette, men sök på Datate så borde du hitta tråden.

Det gör jag. Startade ämne av dig..

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej å tack för ditt svar. Själva tempröret med färg i har icke gått sönder. Bara själva glashöljet så att kallbreringskulorna kommit lös.

Ps. Jag har sökt hela morgonen utan att finna.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22104 (Datates)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15363 (Gnarkill)

*Edit ni hittade medans jag sökte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...