Gå till innehåll

Mat till Sjöhare


Morot

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har fått med en sjöhare (Dolabella Auricularia) med LS. Den är ungefär 10 cm lång. I början såg jag den inte så ofta, och när jag såg den så mumsade den på rödbruna slemalger(kanonbra). Nu har karet gått i drygt två månader och det börjar bli väldigt lite alger, bara gröna och kalkalger. Sjöharen börjar nu uppvisa ett annat beteende. Den "jagar " runt i hela akvariet även när det är ljust och verkar leta mat,förut var den bara framme när ljuset var släckt. Det ser inte ut som den vill äta gröna alger alls, som jag sparar på bakrutan för mina turbos. Vill verkligen inte att den ska svälta ihjäl, då den är väldigt "söt". Har dessutom läst att dom kan bli 50 cm...

Har någon något bra tips om det finns något jag kan mata den med, tex algtabletter eller liknande?

Är det förresten vanligt att få med en sjöhare md ls?

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa med algtabletter som du skriver, eller sätt ut en "uthyres"-annons, det har gjorts förut med lyckat resultat. Ett par månader i en annan burk och sen tillbaks igen när du fått mer algtillväxt. Eller så säljer du den helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.Ja, jag lånar gärna ut min "hare" till någon som har algproblem. Min gillar bäst röda(bruna) slemalger, så det är bara att höra av sig om man har problem. Är ganska ofta i göteborg på lördagar, så jag kan ju ta med den dit om någon är intresserad. Laggeman- Lägga upp en ny tråd om sjöhare till låns? Var?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...