Gå till innehåll

problem med alger


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Har som rubriken säger problem med alger.

Problemet är som så att jag får alger på gruset väldigt snabbt

vet inte om detta beror på att jag ökat belysningen med ytterligare 150w/mh sedan ett tag tillbaka

men det blev helt klart snabbare tillväxt på dem.

Om jag rör runt i gruset så det blir vitt så tar det bara ett par timmar så är det grönt igen.

Håller på och bråkar med nitrat så har gjort en del större vattenbyten senaste tiden med osmosvatten då jag inte använde osmos tidigare. osmosen har förövrigt silikatfilter.

Fosfaten ligger på 0.03ppm och nitraten är runt 25ppm.

Blir som bubblor i algerna precis som på cyano men dem är inte slemmiga på något sätt utan mer som hinnan som brukar bli på själva glaset.

post-3571-14468916965344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sattsa på att få ner ditt nitratvärde, kanske någonstans mellan 0-5 ppm. Använd fosfatremover för att få bort all fosfat. Lägg ditt Ph värde någonstans mellan 8.2 - 8.4.

Det tar lång tid att bli av med alger, närmare månader än veckor. Vattenbyten kan många gånger förvärra algtillväxten. Men i och för sig, nu byter du ju till osmosvatten så.............. kanske, kanske..................

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slet med dessa (som jag gissar är dinosar) ett bra tag. Efter ett tag så bytte ifrån järnbaserad till aluminiumbaserad PO4-remover och då försvann de på 2-3 dagar.

Visst, ingenting är ju säkert i denna värld men jag tycker att skitalgsproblemen blir större med järnbaserad remover så jag använder inte det längre.

Jag skulle nästan vilja påstå att faran med alubaserad är rejält överdriven. Jag är kass på kemi men ser inte något positivt att mickla ner järnjoner (rost) i baljan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slet med dessa (som jag gissar är dinosar) ett bra tag. Efter ett tag så bytte ifrån järnbaserad till aluminiumbaserad PO4-remover och då försvann de på 2-3 dagar.

Mycket intressant inlägg och här finns det ju inget att förlora. Körs det redan med järnbaserad remover så är det ju bara och byta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att verkar tjatig, men jag håller med Ove igen. Hur vet man egentligen hur mycket bättre eller sämre ett visst märke är jämfört med ett annat? Börjar man sedan också jämföra priser så gäller det ju att hitta det mest optimala vad gäller pris kontra kvalité.

Om du är nöjd med den handlare du har så följ hans råd och köp det han saluför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe.

Ja.

Då frågar jag så här istället, vilka alu-baserade removers kör ni med?

Jag måste ha något att gå på.

Okej, vad jag vet hittils är antingen Biophos III från korallenzucth eller Fauna Marins Ultra Power phos, dessa ska vara alu-baserade.

Får se vad jag får tag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det dinosar så brukar de gå upp och ner i förhållandet till ljuset - borta när det är mörkt och framme när det är ljust. Eremiter (sandlevande) och snäckor brukar vara ett bra biologiskt vapen. Bubblorna du ser är syrgas från fotosyntesen.

Annars delar jag Oveb och Wikings farhågor för järnbaserat - är dock inte längre helt säker på att alubaserat alltid är ogiftigt eftersom det helt tydligt finns en giftig form i högre pH. Man bör nog inte överdosera - har själv använt alubaserat utan problem - men det är en tillsatts så man måste ta det varligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...