Gå till innehåll

Akvarium med ram?


Christoffer

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har blivit intresserad av att prova på saltvatten efter att ha ägnat mig lite åt sötvatten tidigare. Jag har ett befintligt akvarium på 110 L som jag tänkte använda för ändåmålet. Akvariumet har dock en ram i aluminium (ev. någon annan metall) och jag läste att en metallram är skadlig i kombination med saltvatten. Dock kommenterades något om att det sällan är ett problem eftersom de flesta akvarium numera byggs helt i glas med en plast- eller aluminiumram.

Så till min fråga: Är aluminiumram farlig eller ofarlig?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge vattnet inte har kontakt med ramen så är det inga problem, det är många som kör med aluramskar, men om du vill försäkra dig om att det ska gå vägen, så kan du silikona all aluminium på insidan. Tänk på att använda silikon för akvarier, och inte vanlig för badrum då den innehåller antimögelmedel!

Lycka till! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret och det varma välkomnandet :)

Skönt att jag kan använda det kar jag redan har. Var nyligen nere på djuraffären och tittade på sötvattensfiskar och de är helt enkelt inte lika intressanta :)

Jag ska börja projektet med att bygga en egen frigolitbakgrund. Dokumentation lär dyka upp i forumet om några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Epotex har jag själv använt och är nöjd med resultatet av det, men varför inte köra med Adex45 så slipper du oroa dig för om du missar lacka någon bit? Det finns också riktigt fin färdig bakgrund från BTN, deras slimline, ta och limma på bitar av LS direkt på den så har du dessutom ökat upp mängden LS i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte undersökt färdigt än vad jag ska göra. Mitt akvarium står hemma hos föräldrarna som jag besöker först till påsk då jag tänkte hämta hem det.

Anledningen till att jag valt frigolitbakgrund är dels en kostnadsfråga men framförallt för känslan av att ha byggt den själv. Dessutom tänker jag anpassa den lite för att dölja så mycket teknik som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, 110 liter är ju svårt att få till så man inte tar upp för mycket av karet om man vill dölja saker så som tex doppvärmare och kanske något filter.

Men varför inte ta en slimline och kapa till en hörna i ena bakkanten?

Då kan du få plats med en ytavrinning, doppvärmare, filterstrumpa, kanske en nanoskummare och en returpump. Och det stjäl inte så mycket utav djupet i karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore förstås inte omöjligt och kanske blir aktuellt, men först vill jag gärna försöka själv :) Jag tänker mig att köpa in den nödvändiga utrustningen och sen försöka flytta omkring det lite i akvariet tills jag finner en lösning som jag blir nöjd med.

Jag har inget emot om det tar lite tid och pill att bygga upp min saltvattensvärld :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...