Gå till innehåll

Rsm 130d


Tony_Sagle

Rekommenderade inlägg

Jag kör bara skummaren på nätterna.

Jag har gott igenom instruktionsboken några fler gånger nu provat andra lösningar men inget bättre resultat.

Så har helt enkelt tröttnat på skiten.

Men den som har fler förslag på lösningar är välkomna att skriva.

Kommer bilder vart efter inte så mycket liv i enu flytt på g så väntar med mer djur i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Har man en RSM så måste man hata skummaren. Det är obligatoriskt! Klart att säljaren aldrig har hört talas om det, föruom från alla hans andra kunder :)

Har du inte mycket fisk så skit i den eller sätt den på timer och kör på natten. Personligen så har jag rippat ut den skräniga f*n helt men jag har ingen belastning knappt.

Pumparna tar du smältlim och sätter en fet sträng där du sätter dit insugningsrören mot pumpen om du förstår. Annars kan den tjuvdra små rackarns bubblor när nivån gått ner en centimeter eller två. Sedan finns det ofta ett plast lock på varje pump. Bort med dem för dem kan vibrera då de inte sitter särskilt hårt och gör absolut ingen som helst nytta.

Du menar att de drar som en injektor alltså? Det kan förklara en del som jag sett ibland i mitt. Appropå skummare - jag byggde om mitt från dag 1 och nu har det gått bra i över två år. Ingen skummare men en "madrass" och biobollar som filter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag maila Red Sea och prata med dom.Dom gav mig 3 alternativ.

1:Förläng rören som sitter på pumparna.Har ej provat det

2:Ta bort kolet och använd det bara om du skall medicinera karet.Prova men gav inte mig nå bra resultat

3:Sänk luften på skummaren.Jag prova köra utan luft men funka ej.

Mitt alternativ är lite anorlunda men funkar för mig.

Dela den svarta svampen i 4 lika stora delar.

Ta en del sätt före skummar pumpen.

Ta kolet ur sista facket och sätt det över det svarta filtret.

Ta nu en till bit svart filter på kolet.

Sen avsluta jag med den finare filtervadden längst upp för att få bort det grövsta.Denna filtervadd byter jag ut när jag ser att det är skitigt 1-2 gånger i veckan beroende på hur mycket mat och annat skit som åkt igenom ytavrinningen.

Du kan ju prova detta sätt men man vet ju aldrig eftersom det ser ut som vissa saker funkar för andra min inte för mig.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...