Gå till innehåll

köpa infångat eller odlat?


Guest esther

Rekommenderade inlägg

vad är skilnaden om man köper odlade fiskar eller infångade?

har hittat några jättesöta småfiskar. är det bättre att köpa redan

vuxna infångade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Odlad saltvattenfisk är allmänt tåligare än vidfångad fisk. Vildfångad fisk brukar vara finare än den odlade. Så det är en smak sak vilket man föredrar.

Så jag tyckerdu kan köpadom små odlade, glöm inte att fråga hur stora dom blir. Små söta fiskar kan i bland förvandlas till stora glupska monster.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framförallt så beskattar man ju inte reven om man köper odlad fisk. Tycker personligen att man skall så långt det är möjligt stödja odling av fisk och lägredjur för att inte "tära" på naturen som faktiskt förser oss med denna underbara hobby =) Att dom sedan är tåligare är ju bara en bonus.

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MAC-certifiering är inte jättekänt i sverige, och jag är jättetrött nu så förklaringen blir rätt luddig. Det är som ett slags kravmärkt fisk (även koraller misstänker jag) och de kommer då från en mac-certifierad fångststation eller uppfödningsanläggning. Certifieringen garanterar att fisken fångas på ett godkänt sätt osv....För att fisken i sig ska få kallas mac-certifierad krävs att den går i en obruten kedja av certifierade ställen, dvs fångststation, importör, akvarieaffär. Jag tror inte att det finns någon affär i Sverige som är certifierad, det är dels dyrt, och dels måste man ju självklart uppfylla en hel del krav. Dock är det bättre att fisken kommer från mac-cert fångsstation än att den inte gör det. En europeisk leverantör som jag VET har cert är TMC i London.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...