Gå till innehåll

Fiskplanering - synpunkter?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

I avvaktan på fler löneutbetalningar som kan finansiera allt man behöver för ett större kar så har jag börjat planera det levande lite. Jag tycker att det mesta kring tekniken börjat falla på plats så att säga så där finns inte mer att göra, bara skaffa pengar som sagt. Så här är fiskplaneringen, vill gärna ha lite input på kompatibilitet och belastningsnivå. Karet blir 375 liter med ca 25 liter avsatt för intern ”sump”/refugium/dölja teknik. Skummare Deltec MC500 eller motsvarande. Små fiskar är det som gäller – inget större än ca 10 cm så inga kirurger eller sånt.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

1. Clowner – behåller mina 2 Percula/Ocellaris

2. Clowngobies – behåller mina 2 gröna

3. Dragonet – lite sugen på en P. Picturatus, men större sannolikhet att jag behåller min S. Stellatus. Om refugiet funkar som det ska kanske jag kan byta om jag tror det funkar det maten. Stellatusen äter ju gott om fryst och söker aktivt upp mat även en bit upp i vattenkolumnen så den är ju lättare.

4. Blennid – vill prova SPSer och då jag sett min E. Bicolor äta Porites och misstänkt att han låg bakom även en annan SPS-fragg jag testade men som ”försvann” så får han nog inte följa med. Men en blennid vill jag ha. Har funderat på en liten segelfensblennid typ Emblemaria sp. Istället. Bengan har ju en som verkar lämna SPSer i fred.

5. Räkgobies med pistolräka måste jag ha. Antingen ett par av en liten sort eller en ensam större. Väldigt sugen på Yasha gobien. Andra alternativ kan vara S. Nematodes. Eller wheelers goby eller helt enkelt en vanlig cinctus.

6. En mindre grupp gyltor antingen cirrhilabrus eller paracheilinus – 1 hane och 3 honor.

7. Nemateleotris Magnifica är också ett måste. Mer än en. Så här finns alternativ:

a) 5-6 magnifica + 2 bangaier

B)2 magnifica + 5-6 kardinaler och i så fall väljer jag nog inte bangaier utan någon annan mer utpräglat stimmande Apogon sp.

c) 2 magnifica + 2 bangaier +en andra grupp gyltor (av annan art) 3-4 st

8. Finnes mer plats och kapacitet: sugen på 1 Plectranthias Inermis och/eller neongobies

<o:p></o:p>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...