Gå till innehåll

Nybörjare...


Erika-86

Rekommenderade inlägg

hallå!

det är en smaksak men det bra med den svarta siliconen är att det inte kan växa in kalkalger under siliconen som det kan göra i den genomskinliga. det kan sluta med att det släpper men då ska man nog ha en rejäl otur.

det finns många bra bilder på hur man limmar sitt egna kar på internet. inte så speciält svårt. ja håller sälv på att limma en massa kar nu.. lätt som en plätt om man kan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!

det är en smaksak men det bra med den svarta siliconen är att det inte kan växa in kalkalger under siliconen som det kan göra i den genomskinliga. det kan sluta med att det släpper men då ska man nog ha en rejäl otur.

det finns många bra bilder på hur man limmar sitt egna kar på internet. inte så speciält svårt. ja håller sälv på att limma en massa kar nu.. lätt som en plätt om man kan..

Okej då fick man lära sig något nytt om siliconen oxå :)

Har du någon bra sida om bygge av kar du kan länka till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu ska bygga ditt eget kar, kan du ju fundera på om du vill ha det borrat när du ändå håller på. Det fungerar att ha allt i karet, men kan vara både snyggt och praktiskt att ha en sump. Sen vad gäller saltvattensakvarier. Det kostar en slant (en rätt stor slant, faktiskt) Bäst är det nog att starta det enligt textboken Dvs med 10% av karets antal liter = kg levande sten, vilket kan svida i plånboken då den kostar från 140:-/kg. Jag gjorde iof inte så, utan har lagt i ca 10kg i månaden. Men det kommer i balans fortare om man startar på rätt sätt. Bra är det även om du startar med rätt belysning och styrka. Du kommer att få mindre algblommningar på det sättet. Om ingen sagt det tidigare kan jag rekommendera Saltvattensakvariet för nybörjaren av David Knopp.

Och du varmt välkommen förressten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era länkar..

Men en sak jag funderar på, jag förstår inte det där med tenstickorna..?

Ska dom sitta kvar där medans man silicona och ta bort dom sen..

Eller ska man typ bryta av dom eller nått..

Loscars:

Jora jag har redan tänkt på att det ska vara en sump till..

Har kollat runt en hel del på byggen så jag har rätt så bra koll ändå hur man kan ha det.

Sedan hade jag inte tänkt att slänga ihop karet på en gång jag börjar köpa in saker..

Utan jag samlar på mig all teknik jag behöver och vill ha först innan jag startar något..

Får ha lite is i magen bara och hålla mig så jag sedan bara behöver sätta ihop allt.. :)

-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era länkar..

Loscars:

Jora jag har redan tänkt på att det ska vara en sump till..

Har kollat runt en hel del på byggen så jag har rätt så bra koll ändå hur man kan ha det.

Sedan hade jag inte tänkt att slänga ihop karet på en gång jag börjar köpa in saker..

Utan jag samlar på mig all teknik jag behöver och vill ha först innan jag startar något..

Får ha lite is i magen bara och hålla mig så jag sedan bara behöver sätta ihop allt.. :)

-E

Du låter som en klok kvinna. Kör hårt. Har du tur kan du köpa LS av nån som lessnat och säljer ut billigt eller starta med det du har råd med, men inte slänga i nått levande (Å här gick ju jag bet, kan jag säga :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skoj med en ny saltis i närheten! Om du inte vill limma själv så kan jag rekomendera Aquariefisken här i Umeå. Eric som har butiken har limmat akvarier sedan 60-talet och han limmade även mitt förra 1020-liters. Och i Umeå med omnejd finns det en hel del saltvattensakvarister som säkert mer än gärna bjuder in dig och din familj på en pratstund. Och så finns ju saltvattensbutiken i Obbola (Aquawarehouse). Lycka till med allt! Du har flera spännande saker att se fram emot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...