Gå till innehåll

Kolfilter


Kjelle

Rekommenderade inlägg

Lite apropå senaste veckans ozon boom som jag själv drabbats av!

Dessa rader handlar om mitt hemmabygge av ett kolfilter för att slippa eventuell ozon doft i bostaden.

Min äggviteavskummare är en Turboflotor Percula 90.

Till Aqua Medics äggviteavskummare finns det färdiga kolfilter behållare att köpa (Ozon-EX 50, Ozon-EX 110, Ozon-EX 220).

Jag kom fram till att Ozon-EX 110 passar min skumkopp.

Nu fanns tyvärr inte en enda svensk återförsäljare som hade den hemma i lager.

Hos den svenske grossisten har även dessa kolfilter utgått ur sortimentet!

Alternativet var att beställa direkt från Tyskland, i stället beslutade jag att göra ett eget kolfilter.

Då jag inte vill ha en påse kol lös på skumkopps locket var det enda att hitta något lämpligt materiel.

Ett tag lurade jag på pvc innan jag provade en tom Rowa kolburk, dessutom var den ju van att ha kol i sig!

Locket från burken passade precis i skumlockets yttre skåra.

Jag ville inte modifera det befintliga skumkopps locket utan bara ha en enkel tillsats som är lätt att ta bort.

Först började jag med och såga av 50 mm från själva Rowa burken (botten sparad) och fixerade dess botten med det avskruvade lockets överkant med ett par plåtskruvar.

Sedan använde jag skumkopps locket för och märka upp dess hål, gjorde sedan hålen med en plåtskruv av samma grovlek som skumkopp lockets hål.

Det blev en skruv mellan varje hål, det behövdes verkligen då materialet var mjukt.

På skruvarna som stack upp satte jag lite plastslang.

Kortare skruvar hade varit och föredra men det hade jag inga hemma.

När plastslang bitarna var på plats täcktes topparna med lite silicon.

För att undvika läckage mellan Rowa burken och Rowa locket siliconades den skarven.

Kolet förvaras i en nätpåse för att kunna hantera och underhålla det på ett smidigt sätt.

För att komplettera bygget gjordes ett lock över kolet.

Hålen gjordes på samma sätt som i den tidigare beskrivningen fast lite större.

Jag gjorde dessutom en o-ring av en bit siliconslang som jag siliconade fast, utan o-ring hade locket glappat en aning.

Detta locket tog jag från en burk Tropical som med sin gröna färg får markera miljövänligheten i hemmabygget!

Tillbehör:

1 st. burk

2 st. burklock

8 st. plåtskruv + 2 st. att fixera med

Silicon

2 st. nätpåsar (ca.125-130 gram kol i vardera) att byta med vid rengöring och torkning.

Underhållet består i att byta ut kolpåsen om den känns fuktig, spola den utbytta påsen under vattenkranen och lägga den på tork samt lägga i den torra i behållaren.

post-1393-14468917035357_thumb.jpg

post-1393-14468917035417_thumb.jpg

post-1393-14468917035468_thumb.jpg

post-1393-14468917035605_thumb.jpg

post-1393-14468917035659_thumb.jpg

post-1393-14468917035724_thumb.jpg

post-1393-14468917035765_thumb.jpg

post-1393-14468917035812_thumb.jpg

post-1393-14468917035883_thumb.jpg

post-1393-14468917035955_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart Kjelle. Hur viktigt är det egentligen att använda kol ihop med ozon? Jag förmodar att kolet inte behöver bytas speciellt ofta, kanske någon gång i månaden, och hur vet man när det är slut/mättat?

Doseringen av ozon skall ju vara sådan att ozonmolekylerna har klyvits till syre innan vattnet går från skummaren till sumpen (akvariet eller hur man nu har det eller ser det).

Skall man jobba med ozonöverskott så skall det in via skummaren och det är där kolfiltret kommer in så det kan ta hand om ev. ozonrester.

Hur ofta kolet behöver bytas ut kan jag inte svara på då det är nytt för mig också.

Bygget har ju knappt svalnat!

Jag har bara försökt läsa in teorin ännu så länge, snart kanske detta ämnet blir ett nytt bolaro inferno :-)

Vem vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...