Gå till innehåll

Nano nr2 Guppyhotell


Curtus

Rekommenderade inlägg

Hej igen.

Nu börjar det arta sig för uppstart av akvarie nummer 2.

Mitt första kar var ett AN Evolution och projekt nummer 2 är alltså ett Guppyhotell som var i renoveringsbehov:ler:

Tanken har varit att akvarierna ska stå på var sin sida om sängen, och därför har jag försökt få dem att matcha varandra så gott det går.

Karet var inte i bästa skick med trasig foderlucka, lysrören löst liggande över karet och hål där normalt strömbrytaren skulle suttit.

Men efter lite superlim, glasfiberspackel och röd billack så blev det ganska hyffsat. Ser dock ljusare ut på bilden än vad det är.

IMG_0939.jpg

Belysningen i karet börjar även den ta sin form och kommer bestå av 5st 11w kompaktlysrör och jag hoppas jag ska klara av att ha många av de mer ljuskrävande korallarterna i det här karet till skillnad mot det andra.

IMG_0938.jpg

Upplägget är att jag kommer inte ha något filtermaterial direkt utan förlita mig till mesta del på levande stenen, ev. kommer jag kanske stoppa i lite vadd i första filterfacket för att få bort dom grövsta partiklarna. Kommer oxå köra med en strumpa med fosfatremover och kanske aktivt kol.

Cirkulationen sköts av en Boyu SP 1800 på 700L/h.

Någon som har några synpunkter eller tips på mitt upplägg?

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart har man ju tankar ang. det levande i karet.

Kommer prova lite SPS i det här karet då jag inte har några sådana i det andra. Blir väll även att fortsätta samla lite Ricordea florida=)

Annars blir det nog ganska basic start liknande det andra karet, några snäckor, eremiter, nån stjärna. Självklart andra arter än vad jag redan har.

Fiskmässigt så är min plan ett fiskbestånd av max 4st små fiskar per kar och arterna jag jagar är Discordipinna griessingeri samt Signigobius biocellatus.

Tips på små, gärna färgglada trevliga levande saker mottages tacksamt, jag är ju som sagt ny inom detta=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet igång!

Har hittills hittat ett par små musslor på ett par cm stora, några bruna knappar och något som jag inte riktigt vet vad det är. Den är rund, blå-grå/lila, och har små håligheter på sig kanske några indragna polyper? Ca 3mm i diameter

Nu är det bara att mäta värden å se vad som händer, har faktisk stoppat i 2st turbosnäckor redan och tänkte stoppa i ett par till i helgen om jag får tag på, samt ett par eremiter.

Stenen jag köpte var från indonesien och jag "tvättade" inte stenen spec. mkt utan plockade bara bort det grövsta döda skräp jag hittade för hand, inget skrubbande eller så. Men stenen har gått två veckor i balja med värme och cirkulation i två veckor innan den kom i karet. Vet inte om det gör nån skillnad men fick med en hel massa skräp i baljan när jag flyttade över stenen.

Såhär ser karet ut i dagsläget, skickar även med en bild på min oidentifierade sak, får tyvärr ingen bättre bild, någon som ser vad det kan vara iaf kanske?

IMG_0963.jpg

IMG_0952.jpg

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska du ha=)

Har inte riktigt bestämmt mig hurvida jag ska flytta över eller göra mig av helt med några koraller från andra karet. Känner att pga. mitt begränsade utrymme vill jag nog hellre sattsa på dom arter samt färgvarianter jag verkligen vill ha.

Men får se vad som händer, jag tänker ju som sagt prova lite Sps. Får se vad man kan hitta på våran tripp, det blir nog ganska lagom å börja då=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska du ha=)

Har inte riktigt bestämmt mig hurvida jag ska flytta över eller göra mig av helt med några koraller från andra karet. Känner att pga. mitt begränsade utrymme vill jag nog hellre sattsa på dom arter samt färgvarianter jag verkligen vill ha.

Men får se vad som händer, jag tänker ju som sagt prova lite Sps. Får se vad man kan hitta på våran tripp, det blir nog ganska lagom å börja då=)

Okej :)

Är det något du ska göra dig av med sen så kan jag säkert köpa det utav dig om det faller mig i smaken om det inte är ngt virre är sugen på alltså :)

Japp det blir nog lagom då har karet gått in sig lite med och den butiken har ju en hel del godis dessutom ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Efter lördagens tripp till Göteborg så har det blivit en del levande.

Det som finns i karet nu är:

Astraea tectum

Tectus fenestratus

Babylonia spirata

Chrysiptera hemicyanea

Pavona cactus

Caulastrea furcata

Trachyphyllia geoffroyi

Discosoma striata

Och lite makroalger

IMG_1103.jpg

IMG_1104.jpg

IMG_1105.jpg

IMG_1107.jpg

IMG_1108.jpg

IMG_1101.jpg

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Uppdatering,

Karet funkar hyffsat har en hel del alger som växer på stenarna medans Caulerpa algerna inte verkar trivas alls.

Har haft lite svaj på MG och KH men det är ordnat.

Temperaturen steg oxå ganska högt iom det uppgraderade belysningen men sitter en fläkt å pumpar hela dagarna så det funkar bra hittills. Får se hur det går när det blir varmare ute.

Det som tillkommit i karet är:

Blastomussa wellsi

Acropora millepora

Acropora tumida

Montipora confusa

Montipora sp. flakväxande Grön

Seriatopora hystrix

Stylophora sp. "Milka"

Och även en Yellow Watchmen Goby.

Någon som vet vad det här är som växer på min sten med Discosoma striata?

IMG_1218.jpg

IMG_1215.jpg

IMG_1219.jpg

IMG_1213.jpg

IMG_1221.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som någon slags hydroid, släkt med maneter, många sorter har riktigt potenta nässelceller som kan skada koraller som kommer i närheten, och vissa kan bränna människor också... Så är det sånna så rekommenderar jag avlägsnande av dem, eller åtminstone hindra spridning...

Så mycket sånna som den hade, hade nog jag pillat loss skivisarna och huttat stenen....

Snygga koraller har du i karet i.a.f., fin smak :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!

Har ju inga inga goda erfarenheter av att pilla bort skivanemoner och spec. inte när dom är så små som dessa fortfarande är. Tror du "hydroiderna" repar sig om man friserar till dem lite=) Dvs klipper av dem? Har inte märkt något på korallerna ännu och det har suttit några sådana hydroider på stenen ända sedan jag köpte den.

Tack detsamma! Får se om vi kan fixa lite byteshandel framigenom=)

Mvh Patric

Ser ut som någon slags hydroid, släkt med maneter, många sorter har riktigt potenta nässelceller som kan skada koraller som kommer i närheten, och vissa kan bränna människor också... Så är det sånna så rekommenderar jag avlägsnande av dem, eller åtminstone hindra spridning...

Så mycket sånna som den hade, hade nog jag pillat loss skivisarna och huttat stenen....

Snygga koraller har du i karet i.a.f., fin smak :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här händer det saker!

Iom, att man har ett större kar som står å går till sig så har det ju blivit att man itne kan låta bli å skaffa lite koraller i förtid:smiley9:

Så efter gårdagens besök hos Borg fick jag konvertera det här akvariet till någon form av Fragg-kar:skrattar: Man skulle kunna säga att akvariet är för närvarande fullt!!!

Lite bilder på nya och gammla koraller efter dagens vattenbyte, om man kollar på A. tumida fraggen på den gammla bilden ovan och den nya nedaför ser man att det är lite tillväxt på korallerna (1,5 månad mellan bilderna).

IMG_1282.jpg

IMG_1276.jpg

IMG_1275.jpg

IMG_1274.jpg

IMG_1273.jpg

IMG_1272.jpg

IMG_1271.jpg

IMG_1270.jpg

IMG_1268.jpg

IMG_1267.jpg

IMG_1269.jpg

IMG_1279.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:D

Jag tycker själv det är skit kul! Spec. då det faktiskt verkar funka bra och det mesta faktiskt växer, man ser det ju inte själv men när man jämför gammla och nya bilder ser man det ju.

Det som är ännu roligare är ju att man då och då har hört att "det går inte å göra si och det går inte att göra så i så små akvarium" har tom. hört påståendet att det är omöjligt att ha koraller överhuvudtaget i små akvarium och spec. inga färgglada sådana=) Så nästa gång jag hör ett sånt påstående kan jag bara le:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga fraggar patric!

Men är avundsjuk över att du har tillväxt i ditt lilla nano och inte jag i mitt som är 10ggr större än ditt, Men det ska väl bli ändring på nu när jag vet problemet som sagt :)

Tack.

Som du säger, det kommer nog hända grejer i ditt kar nu framöver oxå! Å snart jag väll avlasta dig från lite saker så dina koraller får lite plats att växa på med:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Som du säger, det kommer nog hända grejer i ditt kar nu framöver oxå! Å snart jag väll avlasta dig från lite saker så dina koraller får lite plats att växa på med:D

Jo precis :D

Ska bli gött med lite mer plats i karet då det knappt får rum med några mer koraller och jag har lite arter på önskelista :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har börjat hålla lite bättre koll på värdena i detta kar jämför med innan. Förut så har jag mätt nån gång ibland å buffrat upp lite. Har börjat mäta lite nu för att se hur mkt som faktiskt förbrukas i karet per dag så man vet hur mkt man ska tillsätta varje vecka.

Har enbart mätt Kh(Tetra test), Mg(Salifert) och Ca(Salifert).

Resultatet blev som följer:

20/7-2009 (efter buffring av värdena)

Kh- 8

Mg- 1380

Ca- 460

23/7-2009

Kh- 4

Mg- 1290

Ca- 420

Nu återstår att se vad som händer i karet efter jag börjar försöka hålla värdena på bra nivåer. Har ju haft tillväxt innan, så nu får vi se hurpass stor skillnad det blir.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...