Rulle Postat 23 oktober 2004 Postat 23 oktober 2004 HejHar ett 100 liters skräpandes i mitt förråd och tänkte dra igång ett lågbudget-projekt till min dotter.<UL> 15 kg sten 2000 l/h cirkulation (2 x maxijet) 2*18 w lysrör (10000k + actinic) INGEN SKUMMARE (byter 10 L i veckan istället) 2ocellaris (Nemo är min dotters idol), en liten goby samt några eremiter. Eventuellt några skivanemoner. Pappa sköter all matning.Har ingen erfarenhet att köra utan skummare samt MH så jag undrar omovanstående projektkommer att funka eller om det kommer att falera efter ett par månader.Mvh/Rolle Citera
thomas5547 Postat 23 oktober 2004 Postat 23 oktober 2004 enklast är ju att sätta i en liten skummare.. dom är ju inte dyra.. Själv har jag en liggandes.. en sander..luftdriven.. som skulle passa,, . Citera
Rulle Postat 23 oktober 2004 Författare Postat 23 oktober 2004 HejGlömde säga att armaturen är heltäckande vilket gör att jag inte kan stoppa in en skummare på ett vettigt sätt.Akvariet är av denna typ. 80*35*40 (b*d*h) Citera
Niclas Postat 23 oktober 2004 Postat 23 oktober 2004 Du kan ju köra med en påhängsskummare typ aquamedic torboflootor 1000 multi. Då behöver du bara jacka ur i kanten för rören. Citera
elNico Postat 23 oktober 2004 Postat 23 oktober 2004 Låter som mitt kar ungefär......Än så länge funkar mitt bra, mjukkoraller utvecklas fint, skivisar oxo.Jag hängde i en Sander-skummare, mest för att "alla" sa så, jag vetinte hur mycke nytta den har gjort men det kommer härligt grönt kläggur den så nån nytta gör den ju!Kan rekomendera ett gäng sniglar oxo , ser att mina rutor mår bra av det.(Äckel-päckel alger försvinner utan att jag skrapar dom)Har 2 clowner och en salarias + 10 sniglar......Mitt råd: PM:a ThomasLycka till! Citera
jimmy Postat 23 oktober 2004 Postat 23 oktober 2004 Jag tycker nog at du ska skippa eremiterna å skaffa 10-20 sniglar istället.Kanske öka stenen till 20-30 kilo om du ska köra utan skummare.Men annars så ska det nog funka Citera
aengus Postat 24 oktober 2004 Postat 24 oktober 2004 satsa på att jacka ur lite i kanten och häng dit en skummare. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.