Gå till innehåll

Kaliumbrist?


mano

Rekommenderade inlägg

Ser detta ut som tecken på kaliumbrist och är det vettigt att man ser såna tecken redan vid nivåer kring 350 ppm?

post-3383-1446891721582_thumb.jpg

- Art/id på korallen/korallerna i fråga Montipora, flakväxande

<o:p></o:p>

- Hur länge har akvariet varit igång.<o:p></o:p> 1 år

<o:p></o:p>

- Vattenvolym brutto samt netto. 130 / 120 Liter

- Mängd levande sten.<o:p></o:p> 20 kg

<o:p></o:p>

- Belysningstyp/tid 110W PL/12 tim

<o:p></o:p>

- Salthalt 35ppt, refraktometer

- Kalium K 350 ppm, fauna marin<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Kalcium Ca 410 ppm, salifert kalibrerad med fauna marin kalibreringsvätska<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Magnesium Mg 1300 ppm, elos<o:p></o:p> kalibrerad med fauna marin kalibreringsvätska<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Karbonathårdhet dKh 7,5 dKh, jbl kalibrerad med fauna marin kalibreringsvätska<o:p></o:p>

- Fosfat och Nitrat, omätbart med salifert<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Ph mäter jag aldrig<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Använder du osmos och har den ett silikatfilter. <o:p></o:p>nej

<o:p></o:p>

- Hur tillsätter du spårämnen, ca.mg.dkh Kalkvatten + hemmagjord dubbelbuffert, tropic marins pulver för Mg och saliferts vätska för Ca.

<o:p></o:p>

- Övriga tillsatser Zeovit grundartiklar, coral vitalizer, sponge power, amino acid high conc, pohls xtra, stylo-pocci glow och zeospur2<o:p></o:p>.

<o:p></o:p>

- Skummare RSM-orginal

<o:p></o:p>

- Filtrering/rengöring, zeovit<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Pumpar/flöde, 2*550 L/H + tunze 6055 (1000-5500 L/H) med controller <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Vattenbyte 5-10% varannan vecka med Reefers Best<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Placering av korallen, Högt upp.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Allmän beskrivning av problemen samt tidslinje. När den först började bli ljusare för några dagar sen trodde jag bara att den höll på att färga ut mer men nu tycker jag att den snarare har mindre färg. Har haft den minst ett halvår. Började nyligen med stylo-pocci glow, sponge power, pohls xtra. <o:p></o:p>Har pausat användningen av alla zeopreparat förutom grundartiklarna, sponge power och coral vitalizer.

<o:p></o:p>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte bytt rör nyligen? Jag fick en liknande reaktion då jag flyttade en monti till ett annat kar med mer ljus, den återhämtade sig efter ett par veckor.

Kaliumtest är lite luriga men det är kaske inte helt fel att dosera lite...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte bytt rör nyligen? Jag fick en liknande reaktion då jag flyttade en monti till ett annat kar med mer ljus, den återhämtade sig efter ett par veckor.

Kaliumtest är lite luriga men det är kaske inte helt fel att dosera lite...

//NiXoN

Nej, jag har aldrig bytt rör än, är dock dags. Flyttade den till en position där jag är osäker på om den får mer eller mindre ljus men det är en månad sen så det borde väl inte kunna spela någon roll.

Visst är kaliumtestet knepigt men jag är helt säker på att det inte är under 340 enligt testet iaf, mätte från början när jag köpte testet upp ~500 ppm. Mätte senast upp ett liknande värde vi årskiftet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...