Gå till innehåll

Hög belastning ?


Mattias

Rekommenderade inlägg

Vad är hög belastning egentligen ?

Min burk är på ca 500l m sumpen.

Ca 80kg LS

Fiskar

4st A.occelaris

1st V.puellaris

1st G.loreto.

1st Z.flavescens

1st Z.veliferum

1st S.splendidus

Koraller

2st Stora bubbeltip anemoner

10st kolonier med Euphyllia

3st Stora Sinularia

2st Gonipora

30st ca Riccordea

ca 15 koraller till som jag inte orkar namnge.

Är detta hög belastning ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan tycker jag är svår att svara på i generella termer.

Koraller tycker jag inte man skall räkna till belastning tvärt om. De konsumerar ju en del av de näringsämnen som produceras av fisken.

Vad gäller fisken tycker jag i första hand att man skall se till att de trivs och har bra levnadsbetingelser vad gäller storlek, revir, stim, parbildning etc. Två kirurger är något helt annat än 6 chromis t.ex. Sen blir ju fisken lättare sjuk om man har mycket fisk.

Nästa fråga är hur och hur mycket respektive art äter. Kirurger käkar mycket grönt medan vissa arter kräver t.ex. artemia och har ett beteende där de äter ofta och lite vilket gör att man oftast övermatar med belastning som följd. Har man kanske drakar som äter massor och sen går ofta på muggen. Blyga arter kan svälta ihjäl om de aldrig får tag i någon mat vilket gör att man måste mata tills de framfusiga är mätta och då övermatar man. Hur klarar man att sköta akvariet. Kan man mata lite och ofta så blir det mindre mat som inte äts upp.

Efter det så funderar man vad man har för övriga krav. Har man koraller som trivs i näringsfattigt vatten och man eftersträvar bra färger eller har man ett FO eller kanske en burk med koraller som klarar eller till och med trivs i näringsrikt vatten då kan man ju ha en högre belastning.

Hur ser transporten av skit ut ur vattnet? Hur kraftig skummning eller kanske något bilogiskt filter? Vatten blir gult av fiskarnas fekalier och det kan man motverka med vattenbyte och ozon, eller så tycker man det är OK med lite missfärgat vatten för det uppvägs ju kanske av vilka färger man har i belysningen.

Hur bra fungerar denitrifikationscykeln oavsett om den är baserad på LS, nitratfilter, zeo eller kombinationer. Hur ofta byter man vatten? Har man hög effektivitet här så kan man naturligtvis ha mer fisk.

Så det där med tumregler om x fiskar per liter vatten ger i alla fall jag inte så mycket för utan man får läsa på och välja arter efter hur mycket fisk man vill ha kontra storlek på akvariet och vilken ambition man har i övrigt.

Mycket fisk är ju positvt för det gör att även lite försiktiga arter är framme mycket mer och beteendet blir mer naturligt för de flesta arter.

Mycket text och inte svar på frågan men lite beroende på vad du har förutom 80 kg LS i reningskapacitet så tycker inte jag att din belastning verkar så hög speciellt om du är nöjd med alla dina korallers utveckling och färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...