Gå till innehåll

nytt kub akvarium(70x70x70)


Johha

Rekommenderade inlägg

Då var det dags att sluta nian och börja på gymnasium. Och jag har sökt till en naturlinje med marinbiologisk inriktning i lysekil:D, när jag hittade den linjen först så blev jag väldigt glad, jag menar det passar mig som handsken, jag har ju alltid gillat västkusten, marint liv och ekosystem + att det är en natur linje så man får natur "grunden" men med ett marinbiologi bredvid. om man ska plugga 4-5 h bil hemifrån så blir det som sagt lite körigt på mornarna. Så jag måste skaffa en lägenhet. jag ahr då bestämt mig att ta med mig ett akvarium, lite oskäker på hur det ska se ut, men, detta är min första fundering:

Ett kub-akvarium, 70x70x70, runt 300, perfekt! lagom djupt för att en 250wMH borde klara mjukisar vid botten. Den lampan kan också ge bra ljus så att man kan ha lite mera ljuskrävande vid ytan.

Jag gillar verkligen ytavrinning i mitten, så att man kan se från alla håll och verkligen beundra... Akvariumet som vi har hemma nu(540L) ska vi plocka ner till kanske ett litet här hemma och jag ska ha ett litet större. Eftersom jag är den i familjen som kan mest så känns det inte så bra att ha ett akvarium hemma där jag varken kan fixa eller titta på det...^^. Skummaren till 540L tror jag att jag ska ha, den borde leverera ganska bra i ett 300l kar. Pumparna kan jag ta hemifrån eftersom de inte längre behövs där:P

Koraller, 60kg sten, många fiskar finns hemma så det enda som jag kostar på mig är ett nytt akvarium+sump, bra ljus och en pålitlig städpatrull under inkörningen;).

Jag kommer tillsätta calcium och magnesium efter behov, manuellt, alltså ingen stor grejamoj som står i sumpen o för massa oväsen;P kommer troligen använda aktivt kol och nitrat och/eller nitrit filter men är osäker. Lite hjälp med för- och nackdelar?

på bilderna här nedan är min tänkta plan:

Måtten står utsatta, är det så att det inte syns skriver jag upp dem i kommande inlägg.

jag är osäker på hur jag ska göra med cirkulationen, men, det får nog bli en senare fråga. glastjocklek har jag inte funderat på än, det vill jag gärna få hjälp med så att både ni och jag vet att det kommer hålla. Modellerna är gjorda i google SketchUp

post-3249-14468917231432_thumb.png

post-3249-14468917231738_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett misstag jag gjorde med min sump var att (som jag inte tror du tänkt på heller) bubbelfällans väggar är alldeles för höga antagligen. Du får fundera över på hur högt du vill lägga vattennivån i sumpen så att det finns tillräckligt med plats för vatten om din returpump stängs av (tex elavbrott eller ev matningdags). Dock har du ju flera fack så du skulle kunna sänka nivån i tex dsb-facket så du har din "buffert" där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, jag har tänkt på vad som händer vid strömavbrott etc. och man får ju inte heller ha returröret i akvariet under vattenytan om man inte har en backventil:P har man lagt den djupt så kan ju nnästa hela akvariet tömmas, och de vill man ju inte.:P

för att minimera läckage utanför akvariet så har jag gjort en ändring, ni får säga vad ni tycker om det. om jag tar returen till akvariet bredvid det röret som ska forsla ned vatten till sumpen. alltså 2st borrade hål i ytavrinningsboxen, det borde funka, eller?

rörsystemet under akvariet, i sumpen, hur har ni gjort där? Har ni delat huvudröret så att det går till skummaren direkt eller, låter ni det gå i sumpen så att skummaren tar vatten från själva sumpen? direkt till skummaren vore väl det effektivaste om det inte är för mycket l/h, rätta mig om jag är ute o seglar..

post-3249-14468917238301_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...