Gå till innehåll

Behöver hjälp mot denna alg.


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Hej har fått ett litet problem i mitt RSM.

Det är ett RSM130

Allt är standard

Kört med kranvatten men nu på våren har jag fått en invasion av denna alg som kanske har något med snösmältningen att göra så jag har en Osmos som väntar på posten som jag ska hämta senare idag.

Kör utan tillsattser.

Har i kared

20-30Kg Levande sten

9Kg Levande sand

Turbosniglar 8

Röd sjötjärna 1

Sandvändar sjötjärna 1

Clown 1

Magnifica goby 2

Gul goby 1

Frökenfisk 1

Div mjukkoraller skivor osv.

Nu till frågan.

Vad skall jag göra?

Skall jag göra ett par större vatten byten? hur mycket och med hur många dagars mellanrum.Ska jag använda någon tillsatts i karet isåfall vad.

Skulle också vilja veta vad detta kan bero på.Har sänkt antal ljustimmar från 11-8 eftersom jag tror det hjälper att färre ljustimmar mot alger.

post-4307-14468917245608_thumb.jpg

post-4307-1446891724573_thumb.jpg

post-4307-14468917245847_thumb.jpg

post-4307-14468917245959_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah det har jag glömde ta upp dom också.

Nitrat NO3 = Ljusblå 0

Nitrite NO2 = 0-0.05 mer åt 0 i färg

Ammonia = Gul 0

PH = 8.1-8.2

ALK = Ljusgrön så mitten av normalt

Hitta inga direkta fel där.Men jag tänkte på nu när det är smältvatten och annat som kommer in i reningverken kan det inte vara att jag kör med kranvatten?

Har uv någon verkan på alger eller är det bara mot parasiter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Fått exakt samma alger sen sista vattenbytet...... få se en och en halv vecka sen.

Kör du med kranvatten?

Har även märkt att akvariet får en stor del solljus mellan 13:00-16:00 nu på sommaren genom ena fönstret kan det vara en anledning till alla alger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp så ren kalciumoxid eller kalciumhydroxid som möjligt. Det är en låg investering att köpa preparat som rowakalk eller liknande - det går inte åt så mycket. Eller beställ på apoteket (välsorterade färgaffäre kan också ha). Försök att få PA kvalité (Pour Analysis)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tippsen.Var för mig dom hadde nå 80%+ på granngården är det för orent?

Jag behöver ingen kalkreaktor till rowakalk eller så?

Skulle vilja köra med 5L dunk OS vatten som man skakar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rovakalk är kalciumoxid eller hydroxid - kommer inte ihåg vilket. Jag har gjort så att jag tagit 1,5 liters till 2 liters petflaskor. Lagt i några teskedar (3 till 4) av typ rowakalk och fyllt på med RO-vatten ända upp till korken. Skakat och låtit stå ett dygn - lufttätt - och sedan använt klarvattnet till vattenpåfyllningen för avdunstat vatten. Hält i en liten styråle precis där utblåsen sitter i mitt RSM. Har haft två alternerande flaskor. När jag hält av flaska ett så har jag fyllt på med nytt RO vatten - detta har jag gjort ca 3 gånger per sats av 3-4 teskedar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...