Ocikatten Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 Jag körde igång ett 430 liters FOWLR för ca. fem månader sedan med en belysning bestående av 2 x 150W MH (20000K) och 2 x 54W T5 (actinic).Nu har jag bestämt mig för att göra om det till ett revkar och undrar om de lampor jag har i nu kommer att fungera eller finns det någon annan kombination som är så mycket bättre att det vore lönt att byta direkt? Citera
Laggeman Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 Det är väl beroende på vad du ska ha i ditt rev?Enbart sps kräver väl lite mer drag i belysningen, men till "vanligt" rev med lite blandade koraller och fiskar så kommer det nog fungera tillräckligt bra. Du får placera de mest ljuskrävande högre upp bara. Citera
Ocikatten Postat 30 april 2009 Författare Postat 30 april 2009 Fiskarna skall fortfarande vara det primära och även om LS kan vara fint för sig själv så ger lite koraller i karet ett lite naturligare utseende. Därför lär det inte bli alltför svåra koraller och mest mjukisar.Hur länge bör man ha tänt? Citera
Ricke Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 Din belysning räcker mkt väl tycker jag. 408W borde räcka för sps oxå lps/mjukkoraller no problemo. Citera
Ocikatten Postat 30 april 2009 Författare Postat 30 april 2009 Ja antal watt borde väl räcka men kommer kombinationen MH på 20000K och blåa T5 rör fungera eller är det för mycket blått? Citera
Ocikatten Postat 11 maj 2009 Författare Postat 11 maj 2009 Nu hittade jag förstås lite fler icke-revsäkra fiskar som jag var tvungen att köpa så nu ligger konverteringen till rev långt borta.Köpte fiskarna av "Göke" här på guiden som efter läckage på sitt 500 liters kar valt att lägga ner. Det blev följande:1 Picasso tryckare1 Kofisk1 Gulddvärgkejsare1 Kolglödsclown1 Mandarin Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.