Gå till innehåll

FishOnly till Rev


Ocikatten

Rekommenderade inlägg

Jag körde igång ett 430 liters FOWLR för ca. fem månader sedan med en belysning bestående av 2 x 150W MH (20000K) och 2 x 54W T5 (actinic).

Nu har jag bestämt mig för att göra om det till ett revkar och undrar om de lampor jag har i nu kommer att fungera eller finns det någon annan kombination som är så mycket bättre att det vore lönt att byta direkt?

post-3970-14468917246041_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl beroende på vad du ska ha i ditt rev?

Enbart sps kräver väl lite mer drag i belysningen, men till "vanligt" rev med lite blandade koraller och fiskar så kommer det nog fungera tillräckligt bra. Du får placera de mest ljuskrävande högre upp bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna skall fortfarande vara det primära och även om LS kan vara fint för sig själv så ger lite koraller i karet ett lite naturligare utseende. Därför lär det inte bli alltför svåra koraller och mest mjukisar.

Hur länge bör man ha tänt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu hittade jag förstås lite fler icke-revsäkra fiskar som jag var tvungen att köpa så nu ligger konverteringen till rev långt borta.

Köpte fiskarna av "Göke" här på guiden som efter läckage på sitt 500 liters kar valt att lägga ner. Det blev följande:

1 Picasso tryckare

1 Kofisk

1 Gulddvärgkejsare

1 Kolglödsclown

1 Mandarin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...