Gå till innehåll

Red sea


ThomasR.

Rekommenderade inlägg

Detta ska bli intressant. Har under många år klurat på att skaffa ett saltvattenkar! I lördags startade jag upp mitt Red sea 250. Har haft akvarium i runda tal 30 år och de senaste 10 åren en ganska stor odling på ca 16 kubik, men detta 250-liters är ngt speciellt. Man är som ett barn på julafton igen - det kliar i fingrarna och nyfikenheten sprutar ur örona.... Kul att vara nybörjare igen - en helt ny värld att upptäcka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl ställa mig till Linköpingskören som verkar vara här idag :) och välkomna dig till SG. Hoppas och tror du kommer att trivas bra här :)

Har du hållt på med saltvatten något innan? annars har du ju en underbar ny värld att dyka ner i :)

Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köpte du ditt RSM 250? :)

Jag har inte hittat någon handlare som säljer dem. Hur mkt fick du ge om man får fråga?

Jag köpte det från Akvarieleasing i Sundbyberg! Tror inte han har några kvar för tillfället men Bromma Zoomarknad säljer dem för ca 15!

Har du hållt på med saltvatten något innan? annars har du ju en underbar ny värld att dyka ner i :)

Lycka till!!

Jag är en pur saltvattensoskuld!! :)

Det är skitkul, kanon att man efter 30 år inom akvariehobbyn kan känna sig totalgrön!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, första nybörjarfrågan! Hur vet jag när jag har lagom "luftflöde" i skummaren?

Ja, det är svårt i början. Om du inte har nån smuts i karet så kommer det inte att skummas ut nåt hur du än ställer in den. Så... om du inte haft i LS än så kan du vänta tills dess. Sedan får man justera lite - tanken är ju att den ska dra ut så mycket smutsigt vatten som möjligt. Dvs grönt/brunt vatten i koppen. Man får pilla lite tills man tycker det verkar som att den drar ut mycket skit - hålla koll på koppen alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är svårt i början. Om du inte har nån smuts i karet så kommer det inte att skummas ut nåt hur du än ställer in den. Så... om du inte haft i LS än så kan du vänta tills dess. Sedan får man justera lite - tanken är ju att den ska dra ut så mycket smutsigt vatten som möjligt. Dvs grönt/brunt vatten i koppen. Man får pilla lite tills man tycker det verkar som att den drar ut mycket skit - hålla koll på koppen alltså.

Tack Mattias!

Burken har nu, med LS, varit igång i en vecka (nersläckt)! Tycker inte jag får upp ngt "skit" i koppen! Drar jag på mer luftflöde så låter det som ett tröskverk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kostar 13995:- på bromma zoo i sthlm.

Har inte frågat Tommy på AkvarieSthlm ännu. Men man vill ju ha ett...

Bromma Zoo har ett egendesignat system för 15000 kr, exkl skummare och circ pump(ar). Det såg väldigt snyggt ut. 350L har jag för mig att det var. De har ett uppställt i butiken, fast de kör det utan sump, ihopkopplat med de nya karen med koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...