Gå till innehåll

Sump med REFUGIUM vs nitratfilter...


Scubahawk

Rekommenderade inlägg

Jo, jag har skaffat ett litet 60L akvarium som jag ska bygga om till sump till mitt 167L.

Det har måtten 60x32x30, LxHxD

Det jag läst lite om är REFUGIUM. Funkar som ett litet naturligt filter som bryter ner nitrat, nitrit och ammoniak tror jag?

När man bygger sumpen, vill man ha refugiumet i "mitten"? Alltså efter skummaren och före returen?

Eller vill man ha refugiumet som sista steg i sumpen? Alltså skummare, retur och sist refugium? Har sett lite olika byggen på detta.

Och så sista frågan,

skulle ett refugium räcka för att bryta ner dessa ämnen eller är det smartare att bygga sump och ha i "maskinella" fosfat- nitrat- och-nitritfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är väl något av en ideologisk fråga det där om man ska göra det tekniskt eller biologiskt. Nedbrytning ammonium/ammoniak -> nitrit -> nitrat brukar LS:en i karet sköta utmärkt, det de flesta har refugiet till är väl näringsexport, primärt för att avlägsna nitrat, det kan göras på flera sätt, vanligast är att man odlar makroalger och eventuellt mangrove i sitt refugium. Man kan även köra refugier med t.ex. "miracle mud" eller så kallad remote deep sand bed i botten som skapar en miljö där bakterier som bryter ner nitrat -> kväve trivs. Eller så kör man bägge och. ett refugum ger också en miljö där små räkdjur och annat kan föröka sig utan rovdjur, och detta ger ett visst tillskott på levande föda till djuren i karet... Som sagt, båda metoderna fungerar nog (även om den tekniska sannolikt är enklare) så det är bara att välja, eller så kan man självklart köra en kombination av båda. Jag har inga problem med nitrat eller fosfat i mitt kar (omätbara värden) så jag behöver varken eller, i mitt planerade kar kommer det att bli ett litet refugium, fosfatfilter är det ju lätt att köra i en strumpa i sumpen om behovet uppkommer. Nitratproblem undviker nog jag ganska enkelt då jag inte är så speciellt fiskintresserad, så belastningen är och kommer sannolikt vara låg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha... ok. Då vet jag mycket mer.... Kanske blir det ett litet refugium i alla fall.

Hur tror herrn/ni om var man ska refugiumet? Som sista steg eller i mitten?

Ska kanske knåpa på en skiss i helgen. Så jag lägger upp en bild då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Placeringen av refugium beror ju lite på vad du vill uppnå.

Om du vill maximera näringsupptagningen så bör du placera refugiumet i början så att det får orenat vatten att jobba med. Om du filtrera effektivt innan refugium så ger du det för lite näring att jobba med.

Om du vill maximera refugimets förmåga att exportera smådjur till ditt stora kar bör du istället placera det sist i systemet. Allt som lämnar refugiumet kommer då gå tillbaka och föda det stora akvariet. Med det här syftet bör du undvika all form av filtrering efter refugiumet. Du måste kanske till och med mata refugiumet för att få en kraftig tillväxt på önskade djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Jag tror jag får köra på en version där refugiumet står i början då. Vill mest att det ska maximera näringsupptagningen.

Ska man placera det i samma fack som skummaren då eller kan man göra ett extra fack i skummarfacket där det lilla refugiumet får vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte ha det i samma fack som skummaren. Klassiska modellen är Skummarfack | Returfack | Refugium.

Ofta då är röret från huvudkaret delat så att ett går ner i första (majoriteten av vattnet), andra löpet går till refugiumet (mindre vattenflöde), både skummarfacket och refugiumfacket har en skiljesida till returfacket där vatten kommer in. För att bestämma flödet till refugiumet gör man lättast med att placera en kulventil strax under delningen mellan röret till refugiumet.

*

*

*

************ - rör till refugium

O - kulventil

*

*

*

Orkade inte rita, men kan göra det om så önskas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha... ok. Jag tror jag förstår.

Börjat skissa på en sump nu. Lägger upp den sen så får vi se om jag hajat rätt.

Kulventlien dock. Var köper man en sån? Är det ngt speciellt? Eller är det som en vanlig kran? Typ ballofix men i plast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Arcadius om den optimala placeringen på ett refugium (i.a.f. om man vill ha både maximal näringsexport och att ge ett födotillskott i karet) om man inte går över i en gravity fed refugium( dvs att refugiet är högre upp än huvudkaret och man istället pumpar upp vatten till den istället för att pumpa upp ur den (med tanken att en del smådjur masakreras av returpumpen) .

Tänk bara på att inte snåla med storleken på returfacket, det är ganska lätt att missa att det är den som kommer att ta all vattennivåvariation som beror på avdunstning i karet, så gör man den liten och avdunstningen är hög så kan returpumpen gå torr ganska snabbt.

En av mina favoritsidor i sumpdesign är denna (http://www.melevsreef.com/allmysumps.html) på vänstersidan har du massa olika sumpdesingner att titta på... Mycket bra information tycker jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag skissa klart. Kan det här vara något eller vill man ha ett större fack för refugiumet och skummaren?

svar till jani:

Då kanske mitt returpumpsfack är lite litet?

Och den sajten är vad som inspirerat mig mest! ;) Grymt bra!

sump.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur hög är "Bubbelfälla" från botten?

Tillägg; Jag hade höjt nätet som håller dina grejer i refugiet på plats hela vägen upp, och jag hade även satt nät på den sidan som är mot bubbelfällan. Varför? Jo, för att ifall du får strömavbrott och vatten från karet åker ner i karet, så kommer annars dina grejer i refugiet som inte sitter fast på något vis att åka ut i sumpen. När sedan pumparna sätter igång igen så har du kanske alger som sätter igen returpumpen för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara visa att sumpen snart lever. Håller på att limma sumpen. Så snart kommer det lite bilder på den.

:)

Ska bli kul å se resultatet. Speciellt om det är tätt från första "siliconingen". Det har också visat sig svårare att silicona de där skivorna än jag trodde. MEn men. Övning ger färdighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strunt i hur det ser ut, så länge funktionen är där så. :)

Har du planer på att köra med en DSB eller annat i mmittenfacket så kör med en baffel till och sätt returpumpen sist, men påfyllningen kommer säkert att gå lite oftare då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det ska bli kul å få ingång allt sen. Nu väntas bara en bra lösning på OVERFLOW. Dregglat lite över Aqua Medics Overflow.

Jag ska liksom ha Refugium i första facket. Före bubbelfällan från vänster. Så vattnet kommer rinna ner i den fyrkantiga lilla "kuben" för att inte röra om i refugiumet samt en påhängsskummare som jag har nu, Red Sea Max Deluxe, kommer att dra vatten från "kuben" också.

Efter bubbelfällan tänkte jag antingen låta det vara som det är eller som sagt sätta upp en baffel till för att skilja av returen från eventuell teknik eller LS.

Men jag tror det lutar åt att låta det vara som det är så att påfyllningen inte behöver gå lika ofta.

Vad tros om detta beslut?

Har ni även tips på andra overflows?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...