Gå till innehåll

Putsande djur


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Jäkligt intressant artikel i månadens Practical Fishkeeping om putsräkor. Ffa att norska marinbiologer har bevisat att även vår svenska räka Palaemon Elegans har ett putsbeteende vilket jag inte visste.

Och sen nämns det också, tyvärr bara lite i förbifarten om andra putsande djur - t ex krabbor. Jätterolig bild på en blennid med en liten liten krabba på huvudet och att strandkrabbor plockar parasiter från dom där havsödlorna på Galapagos men jag har glömt vad dom heter nu...

En liten putskrabba - det skulle vara nåt för mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt intressant artikel i månadens Practical Fishkeeping om putsräkor. Ffa att norska marinbiologer har bevisat att även vår svenska räka Palaemon Elegans har ett putsbeteende vilket jag inte visste.
Det märkte jag när jag var på västkusten på min bröllopsresa för några år sedan, de putsade mina fötter med stor flit. Väldigt söta faktiskt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det märkte jag när jag var på västkusten på min bröllopsresa för några år sedan, de putsade mina fötter med stor flit. Väldigt söta faktiskt.

Tydligen har man aldrig varit säker på om dom äter parasiter eller bara fiskarnas slem men nu hade man tydligen räknat antalet parasiter på några fiskar och släppt i några i ett kar utan räkor och andra i ett kar med räkor. Efter ett tag kunde man se en markant skillnad i antalet parasiter plus hitta parasiter i räkornas tarmar så man kan vara helt säker på att det är ett äkta putsbeteende eller hur man ska säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annan intressant lokal symbios är icke verifierade symbiosboende av sjustrålig smörbult och havskräfta - en slags skagenvariant av klassisk pistolräkesymbios altså! Man vet att smörbulten utnyttjar hanvkräftans bohål, men om det är äkta symbios är inte verifierat än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...