Gå till innehåll

Sjuk Millepora, svamp eller parasit? (Bilder)


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

har igen problem med en SPS. Denhär gången är det min Millepora som har en vit, trådig/slemmig yta på en del av sig. Den har haft det några dagar redan och ser inte ut att gilla läget. Det är inte vävnad som lossnar utan det ser mer ut som svamp eller kanske små trådaktiga parasiter.

Vad tror ni man kan göra och vad beror detta på?

NO3=0mg/l

Mg=1500mg/l

Ca=430mg/l

Po4=0mg/l

8,1dKH

pH=8,36 (på kvällen innan ljuset släcks)

1,0264

26-28°C

Kör med kol och järnbaserad remover förutom skummare.

IMG_3691.jpg

IMG_3696.jpg

IMG_3698.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till saken hör att även om man tittar på den "live" så är det svårt att säga vad som händer. Verkar som om vävnaden nog är kvar men som om den blivit angripen av någon svamp eller som om den är uppsvullen.

Med "den gillar inte läget" menade jag nog bara att korallen inte trivs vidare bra just nu. Den var tisigare riktigt yvig då den sträckte ut sina polyper men nu är de mera tillbakadragna.

De vita partierna har inte spridit sig märkvärt under den senaste veckan. Sedan ett par dagar har den nu mera strömt och idag gjorde jag ett 15% vattenbyte. Är lite rädd för att det är någonting som skall sprida sig men hittills har det inte gjort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...