Gå till innehåll

Vir's första!


Virse

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...

Tänkte att det var dags att skriva något.

Det verkar som om det börjar närma sig en ömsning för Lobo (peacocken), för första gången i mitt akvarie. Han slår på varenda sten runt grottan och är rätt mycket aggressivare än innan. Förhoppningsvis så ska han ömsa snart. Han har tyvärr fått den typiska "shell disease" och med lite tur kommer han ömsa bort det, om det inte hinner gå för långt.

Här om dagen lyckades han slå bort så mycket på stenen ovanför grottan att han skadade min galaxea jag har ovanför. Så jag vart tvungen att bygga om lite, vilket han VERKLIGEN inte gillade. Han slog på varenda sten jag försökte sätta dit eller ta bort. Två gånger hoppade han till och med upp ur vattnet för att slå stenen jag hade in handen.

Jag vet inte om han var riktigt arg eller om det kan ha varit lite lek med för han slog bara mot stenen och aldrig mot min hand, i och för sig så försökte jag ha en sten emellan hela tiden. Men ett par timmar senare gick det att handmata honom igen :)

Jag köpte en Cypraea eglantina. Då jag har ägt både en sjöhare och en relativt stor sjöborre måste jag påstå att min cypraea äter mer alger än va de gjorde tillsammans. Men den äter tyvärr inte bara alger, jag vart varnad i affären om att de kan äta koraller också. Korallerna har han låtit bli men igår fick jag se när han åt upp en sjöstjärna på 1cm diameter. Allätare? :D

Pepparmintsräkan lever fortfarande, hittade nyligen den femte ömsningen utan att ha sett honom någon gång. Snacka om skygg.

Ska fixa en helhetsbild när jag laddat kameran.

post-4262-14468918876984_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Dags för en uppdatering eftersom det har hänt lite saker.

För lite drygt en vecka sedan så gick min peacock, Lobo, bort under en ömsning. Jag vågar påstå att han dog av ålder då han var gammal och det är deras naturliga död. Vuxna peacocks ömsar var 3-4 månad. Lobo var uppe i nästan 5 månader mellan hans ömsningar, vilket tyder på att han var rätt gammal. En smärtfri ömsning går på ett par minuter. Lobo höll på i lite över ett dygn innan han gav upp, så ja, han dog av utmattning.

Annars har det inte hänt så mycket. Jag har införskaffat två putsarräkor som aldrig låter mig vara ifred i karet, de ska umgås så fort de får chansen. Ett par nya koraller, bland annat en GSP (green star polyp) eller Briareum asbestinum som vissa kanske känner till. Denna växer så det knakar trots att jag bara har 2x30 watt T8. Igår var jag hemma hos nike83 här på guiden och bytte till mig en Euphyllia med två huvuden.

Några intressanta observationer jag har gjort är bland annat att min pepparmintsräka har blivit MYCKET mera aktiv sedan jag införskaffade två putsarräkor, nu ser jag honom nästan varje kväll och ofta även dagtid, till skillnad från kanske 1 gång varannan månad innan.

En annan observation jag just gjorde var att min nya Euphyllia verkade reagera starkt på blinkande ljus. Jag skulle skruva upp ljusintensiteten på min moonlight då den glappade och blinkade till ett par gånger, vips så hade Euphyllian dragit ihop sig nästan helt och några till blinkningar så var polyperna nästan helt indragna.

Hur jag ska göra med akvariet nu när Lobo är död vet jag inte än. Om jag ska skaffa en ny peacock eller ändra inriktning. Jag måste erkänna att jag är ruskigt sugen på ett riktigt korallakvarium, men de har jag inte belysning för idag. Jag fundera vidare ett par veckor innan jag bestämmer mig i alla fall.

Kastar upp en bild på stackarn när han ömsade utanför grottan, förmodligen för att han hade svårt som det var och behövde mer utrymme. ~24h innan han dog.

post-4262-14468919890768_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Tänkte skriva en sista post om detta akvarium då det inom några månader kommer att läggas ner då jag håller på att starta upp ett nytt.

Invånare idag:

Amblygobius Phalaena (fullvuxen och fet som bara den)

Paracanthurus Hepatus (5-6 cm)

Siganus Unimaculatus (11-12 cm)

Halichoeres chrysotaenia (fullvuxen och smällfet)

samt ett gäng pepparmintsräkor, flertal stora borstmaskar, små krabbor osv.

Under mina två T8 rör har jag:

Euphyllia divisa

Galaxea fascicularis

Green star polyp (Pachyclavularia spp.)

Ett par knappkolonier

Tre rhodactis

Diverse discosomor

Lärdomar jag har dragit från detta akvarium som jag kommer ta med mig till nästa är, förutom all kunskap jag har kommit över under dryga 1½ år med det igång,

- att inte stapla LS allt för nära inpå rutorna, jag har nu kalkalger som växer över ca 30% av bakrutan som jag inte kommer åt men som ändå syns rätt mycket, även på framrutan

- att använda sig av en näringsreducerande metod redan från början då jag nu krigar mot fulalger (började med vodka för 4-5 månader sen)

- att även med en 2-3 cm sandbädd krävs en rejäl sandvändare

- att köpa stor anemon kan vara väldigt besvärligt då den inte vill sitta där man själv vill och att det blir dyrt när den åker pumpvägen

Till det nya akvariet kommer jag att flytta mina tunze streamers, doppvärmaren och skummaren tills jag köper den nya ATI Powercone. Stenen jag har nu ska jag behålla och komplettera med ny, även om det växer fulalger (de SKA bort).

Jag kommer ha sand i nya akvariet men frågan är om jag ska behålla min goby. Han är rätt duktig på att täcka mycket sten med sand och det nya akvariet kommer vara inriktat mot koraller, jag vill inte att dessa ska täckas av sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...