Gå till innehåll

Kan någon ställa diagnos för vad som händer i mitt kar?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag söker lite input till mitt akvarium, det har dött oroväckande mycket på senare tid

Jag målar upp scenariot,

I maj så åkte jag iväg till danmark över en helg, satte mitt RSM på pellets-automatmatning, när jag kom hem så var min Coral-beauty pyts väck, den har bott i karet i tre månader och nu hade den gått upp i rök, åkte fredag morgon, hemma söndag kväll.

sen efter ett tag såg en av mina putsarräkor lite trött ut, det såg ut som om den tynade bort lite, dålig färg och hans spröt hade brutits av.. jag har haft den i över ett år, och innan dess vet jag att den var ett år i ett annat kar.. dagen efter satt hans kompis och käkade på honom, då var han död..

och nu så upptäckte jag att en av mina eremitkräftor hade kolat vippen, en blåbenad elegans, han låg bara och drev rundor vid skalet..

salthalten ligger vid 1,025 doserar lite sporadiskt jod och biocalcium.. värdena innanför gränserna rekommenderade av salifert..

min bästa gissning är att coral-beauty colade pga undernäring i en värmebölja, räkan pga värme, det var varmt när vi var i danmark, sen kolade elegansen pga värm/undernäring.. men jag vet inte..

har någon av er några mer ideer när jag beskriver scenariot? vad ska jag tänka på? jag tycker själv att tre invånade på en månad i ett 130L kar är mycket..

gifter? svamp??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur varmt har du i karet?

Om jag skulle åka bort en helg så låter jag hellre bli att mata under den tiden om jag inte har en pålitlig fiskvakt (nu har jag iofs det men jag skulle inte tveka att hålla upp med maten ett par tre dagar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. alltså, det jag mätt upp med temperaturer är 28 kanske gränsande 29 grader.. men jag måste erkänna att jag inte har full koll på det, jag överväger att skaffa en elektrisk mätare som registrerar max-tempen.. jag är inte hemma mitt på dagen oftast.. och den helgen var en varmebölja, då var jag i danmark, nu för någon vecka sedan så kollade jag tempen och upptäckte att den nästan var 29grader, sen dess har jag hållt koll och försökt sänka tempen.. men det är inte lika varmt längre..

mina stenkoraller mår kanon, jag har en röd flakväxande montipora, och den växer som en galning, sen har jag tre euphyllior, en favia, och ett par andra stenkoraller, de växer på bra..

vad kan ta död på en kejsare, putsarräka och en eleganserimit? räkan och eremiten måste ha med vattnet/mat att göra, de har inte blivit dödade eftersom jag såg liken, kejsare vet jag inte, jag kunde inte se några spår.. han kan var tagen av en krabba, men..

ideer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

optisk refraktometer, har kollat mot osmosvattnet också att den är relativt välkalibrerad..

det enda jag doserar utöver vattenbyten är biocalcium och tropic marin jod någonting..

Detta är oroväckande för mig, jag tycker att tre individer är lite mycket på 1-1.5 månad..

Det enda jag hittat som jag kan ha gjort fel på är undernäring och varme, men nu matar jag mer och försöker hålla mer koll på temperaturen...

men jag är exceptionellt tacksam för all input jag kan få, jag vet ju inte med säkerhet vad som är fel i karet, och har bara hittat två potentiella bovar än så länge, och jag är inget utav en expert på området, så jag har säkert missat massor av fel..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på att du ska dra alltför stora slutsatser av dessa tre dödsfall. Det kan mycket väl vara tillfälligheter. Om du har ordning på alla vattenvärden så kan det kanske vara bra att lågga lite lågt en tid och se om det händer något mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkor har väl en genomsnittlig livslängd på 2-2,5 år om jag minns rätt?

Och det kan ju vara så att fisken s tid var kommen helt enkelt, likaså för din eremit.

Synd att det var så pass många dödsfall på så kort tid, jag vet hur det känns. (Förlorade två kejsare inom loppet av ett par dagar.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy,

Jag hoppas på att det var livslängd som strulade med räkan, och sen kejsaren noterade jag vid två tillfällen att jag tyckte den smalnade.. han inte gå upp i matning, eftersom jag gick ned för att bli av med alger..

Och alltså detta känns jättedumt, men jag får krypa till korset, eremiten lever, jag hittade honom "död" i fredags innan jag åkte till skåne, var stressad och tyckte skalet var tomt, och drog slutsatsen, "helvete, tre individer borta, jag har något problem.. ".. men, jag tog fel.. skalömsning, han har inte ens bytat skal.. jag skäms..

Förresten.. tack för fraggarna, skivan jag fick är riktigt fet, den har nog fraggat av sig, sitter något bredvid som växer.. så också mjukkorallen den växer för mycket nästa.. rörkorallen gick tyvärr bort, jag tror den blev eremit/krabbmat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...