Gå till innehåll

Uppstart av akvariet..


Puttegusten

Rekommenderade inlägg

Hello.

Börjar nu dra ihop sig för uppstarten av mitt 150 liters kar.

Har lite funderingar innan..

När man har köpt levande sten och sand.. Kan man lägga i allt på samma gång eller ska man lägga i levanade sten först? Kanske inte spelar någon roll.. Kan ju vara bra att veta.

Sen om man ska köra i vatten först och sen blanda i salt eller ska man blanda saltet direkt i hink innan man häller i det? :) finns ju en del olika sätt att göra det på har jag fått för mig.

Simma lungt..

Mvh: Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blanda salt och vatten först så du får en fin blandning. Sedan kan du köra i levande sand och levande sten samtidigt. Finns 100 sätt att göra det på men inte sett någon med konkreta bevis vad som är bra och dåligt. Du vill inte ha i dina fiskar och sånt på studs dock även om din levande sand påse säger annorlunda :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid uppstarten blandade jag saltvattnet direkt i karet. Klart smidigast.

När det stått någon dag så la jag i den levande stenen och efter att ha fått upplägget av stenen som jag ville ha den så fyllde jag på med levande sand. Är nog en fördel om stenen kan ligga direkt mot botten utan sand så är rasrisken minimal om något djur skulle få för sig att gräva bort sanden.

Har fungerat utmärkt. Hade i första korallerna och fiskarna redan efter 5 dagar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd är:

Häll i vattnet i karet och blanda sedan med salt. Mät så du får rätt salthalt, tänk på att ha lite lägre salthalt då saltet inte har helt löst upp sig... Ha tempen och cirkulation på. Dagen efter mäter du salt igen och kollar på att du nu har fått rätt salthalt. Om inte kör du in mer salt och väntar en dag eller gör en liten vattenbyte så du får rätt salthalt.

Därefter kan du ha sten. Bygg ihop ett rev och tänk på att ha plats för koraller.

Vänta några dagar med sand då stenen du har i karet kan släppa en massa skit och det blir juh lättare att suga upp det utan sand.

Efter några dagar kan du lägga i levande sand, du stoppar i hela påsen och lägger den mot botten av karet och skär ett snitt längst ner så att sanden flyter ut i karet, på så sätt får du inte lika mycket sandstorm.

Hur du lägger i stenar och sand har inte så mycket med när du kan ha fisk. Utan vattenvärde.

Nitriten ska vara på noll och tänk på att många får nitrittopp efter ca 3 veckor så vänta med djur o koraller, lite onödigt att köpa och man är oroligt ifall de överlever.

Under inkörningsfasen kan du ha ca 1 h belysning på då ingen MH. Det är mest för att kalkalger ska kunna utveckla sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra tips där! Tack tack...

Tänkte på en annan sak.. Har läst att det blir väldigt mycket alger efter man har startat upp det, försvinner det av sig själv? Eller måste man göra nått åt det? Efter vad ja har förstått så ska det försvinna av dig själv..

/Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara om det inte finns näring eller något annat tar näring ifrån algerna :)

Jag slåss mot alger som tusan även fast mätvärdena är obefintliga (testat med olika test).

Funderar på caulerpa snart eller något annat för att ha något som suger näring och går att kontrollera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger kommer men de försvinner efter en tid.

Stenen blir lite bruna men det ersätts med kalkalger efter en tid, sanden blir också brun, för att bli av med alger ska du ha en städgrupp som t.ex.: turbosniglar, eremiter och räkor.

För att få fin vit sant har jag två sandvändare ( sniglar) och en sandvändare ( sjöstjärna) i mitt 130 Red Sea Max.

Det jag har lärt mig är att allt i ett saltvatten tar sin lilla tid. Ha tålamod och det kommer att gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera olika sätt att starta ett akvarium på,själv så la jag i LS och sand och drog igång med 8 timmar direkt,och när kiselalgerna började komma så köpte jag ett gäng turbos och lät dom käka upp alla alger. Efter ett tag när nitriten var omärkbar så inhadlade jag mina första invånare.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde som så att jag fick ½ av vattenvolymen kom från ett inkört akvarium. Andra hälften tog jag och blanda osmos med salt. Efter en vecka släppte jag i första sniglarna. Sen någon vecka kom det fler samt 2 clowner. Har funkat utmärkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man har köpt levande sten och sand.. Kan man lägga i allt på samma gång eller ska man lägga i levanade sten först? Kanske inte spelar någon roll.. Kan ju vara bra att veta.

Tjena Patrik! :)

Allt beror på vad du vill göra med ditt akvarium:

- Är målet färgstarka stenkoraller eller nöjer du dig med mjukisar?

- Tycker du att alger är naturliga eller anser du att de inte hör hemma i ett korallrevsakvarium?

- Har du tålamod nog att vänta en eller två månader innan du börjar populera akvariet eller vill du köra igång direkt?

- Har du råd med en *bra* skummare och pumpar eller vill du inte lägga ut något på karet?

(Det finns förresten bra bildbevis på vad som i mitt tycke utgör mindre bra sätt att starta saltvattensakvarium på. Jag har varit likadan som nybörjare med mina två första burkar och jag ser nästan dagligen bilder på andras kar där jag tycker att det är på tok för mycket alger överallt i karen.)

Hälsningar,

Patrik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, va bra! :) Då är det bara att ha tålamod helt enkelt...

Alex T: Det du skrev med en 1h ljus, är det per dag då? Hur länge gäller det.. och när ska man börja öka ljuset? :)

Simma lungt!

/Mvh Putte

Under inkörningen, min var på 4 veckor...

Ingen ide att ha ljus på när du inte har något ljuskrävande. Bara alger och dem vill du inte ha...

Som sagt jag hade ca 1 h första fyra veckor sen ökade jag till 4h i en vecka och sen 8 andra veckan och sen slutligen 12 -14 nu...

Du ser själv du ökar hur du vill om algerna kommer då minskar du, så enkelt är det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Patrik! :)

Allt beror på vad du vill göra med ditt akvarium:

- Är målet färgstarka stenkoraller eller nöjer du dig med mjukisar?

- Tycker du att alger är naturliga eller anser du att de inte hör hemma i ett korallrevsakvarium?

- Har du tålamod nog att vänta en eller två månader innan du börjar populera akvariet eller vill du köra igång direkt?

- Har du råd med en *bra* skummare och pumpar eller vill du inte lägga ut något på karet?

(Det finns förresten bra bildbevis på vad som i mitt tycke utgör mindre bra sätt att starta saltvattensakvarium på. Jag har varit likadan som nybörjare med mina två första burkar och jag ser nästan dagligen bilder på andras kar där jag tycker att det är på tok för mycket alger överallt i karen.)

Hälsningar,

Patrik.

Bra funderingar där.

Har allt tänkt mig att ha stenkorall, men kanske börja lite med mjuka... Vilket är svårast?

Alger är jag ju väldigt allergisk mot faktiskt om ja ska vara ärlig, lite naturliga "brun" alger blir det väll oavsett, men får fixa en städpatrull sen. :)

Absolut.. Tålamodet är det inget fel på alls.. vill verkligen inte stressa igenom detta!

Köpte en liten billigare skummare nu.. Ska testa den. En Aqua Medic Miniflotor..drivs av en syrepump. Hoppas det blir bra till att börja med.

Alla tips som kan ges för att få bort alger sen är alltid välkommet. Har du nått förslag på en bra algskrapa förresten? Lär ju behövas..

Simma lungt!

/Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...